BOL.com zegt de eerste internationale e-commerce partij op de Japanse markt te zijn met een aanbod afgestemd op de lokale markt. BOL Japan biedt bij de start 500.000 Japanse boektitels aan. Uitbreiding met mediaproducten als video's, DVD's en computerspellen is gepland. BOL Japan opereert vanuit Tokio en werkt in een joint venture samen met uitgeverij Kadokawa Shoten. Kadokawa heeft een minderheidsbelang in het Japanse bol.com. Jaarlijks verkopen Japanse boekhandels voor 9 miljard euro aan boeken aan de 125 miljoen inwoners van het Aziatische land. Het internetgebruik is in Japan nog vrij laag; ongeveer 20 procent van de bevolking surft. "Japan is een van de snelst groeiende internet economieën", zei Heinz B. Wermelinger, president en CEO van bol.com, op een persconferentie. "Het potentieel voor e-commerce is indrukwekkend. Als eerste internationale speler op de Japanse markt hebben we een kans om BOL te vestigen als nummer één e-commerce merk in Japan," aldus Wermelinger. In de 16 maanden van haar bestaan heeft BOL, onderdeel van het Duiste mediaconglomeraat Bertelsmann, vestigingen geopend in 14 landen. Onlangs werden Scandinavische sites geopend en ging BOL.com online in Hong Kong, Maleisië en Singapore. Na Japan volgt China eind dit jaar, Korea volgt begin 2001.