De vijfhonderd grootste webwinkels hebben gemiddeld vijf procent minder verkeer dan vorig jaar deze tijd, becijfert webstatistiekenbureau Hitwise. En die trend is al enige tijd gaande: al bijna twee maanden lang lopen de bezoekersaantallen week op week terug.

Volgens Hitwise houden consumenten door de economische onzekerheid de hand op de knip en zijn ze meer dan anders op zoek naar koopjes, kortingen en aanbiedingen.

Alcohol vs computers

Maar de verschillen tussen de verschillende branches zijn significant. 'Basale waren' doen het veel beter dan vorig jaar rond deze tijd. Alcohol en voedsel zijn 18 procent in de plus volgens Hitwise, en ook huishoudelijke en cosmetische producten doen het goed.

Maar voor webwinkels die games, speelgoed, kantoorspullen en computers aanbieden is het sappelen momenteel. Verkeer naar computerwebwinkels ligt 19 procent lager dan vorig jaar.

Hitwise houdt nog wel een slag om de arm in verband met het komende cadeauseizoen. Deze periode zou de stilte voor de storm kunnen zijn, al verwacht het bedrijf overall wel lagere omzetten voor november en december dan vorig jaar.