Dat blijkt uit onderzoek van economisch geografen Tania Rademaker en Mong-Nee Kwaw van de Universiteit Utrecht, die afstudeerden op het betaalsysteem.

De studenten hebben 218 webwinkels ondervraagd over hun ervaringen met Ideal. De winkeliers zijn positief over het feit dat er direct betaald kan worden via het online bankierprogramma van de klant. Daarnaast vinden ze Ideal veilig en zijn ze blij met de grote potentiële klantengroep van het betaalsysteem.

Sinds de lancering in oktober 2005 heeft het door de Postbank, ING, Rabobank en ABN-AMRO opgezette systeem een snel groeiend klantenbestand dat volgens de Universiteit Utrecht (UU) inmiddels uit zo'n 2000 webwinkels bestaat. Van alle online betalingen wordt 13 procent via Ideal gedaan, wat inmiddels tot meer dan twee miljoen transacties geleid heeft.

Te duur

De online winkeliers vinden de transactiekosten van Ideal, volgens de UU gemiddeld 70 cent per transactie, echter te hoog. Overigens hanteren alle deelnemende banken hun eigen tarieven.

Rabobank-woordvoerder René Loman kan zich in grote lijnen wel vinden in de resultaten van het onderzoek. "Ook wij hebben wel signalen ontvangen uit het mkb dat men de kosten te hoog vond. Juist daarom hebben wij een voordeliger dienst als Ideal Lite geïntroduceerd", aldus Loman. De zegsman van de Rabobank vermoedt dat recente initatieven als Ideal Lite niet in het afstudeeronderzoek van de studenten is meegenomen.

Ook in de klacht van webwinkeliers dat Ideal te weinig door de bedenkers wordt gepromoot, kan Loman zich deels vinden. De winkeliers vinden dat de verantwoordelijkheid om reclame te maken voor Ideal te veel bij hen wordt neergelegd.

"Dat is zeker een aandachtspunt", aldus Loman, "maar wij besteden toch op onze website ook aandacht aan Ideal. En aangezien 42 procent van de Nederlanders via de Rabobank-site bankiert, kunnen behoorlijk veel mensen bekend zijn met Ideal."

Bovendien kondigt Loman aan dat de gezamenlijke banken en deelnemende winkels vanaf half september met een campagne starten om de bekendheid van Ideal te vergroten. "Er komt onder andere een online spel waarbij kandidaten vliegtickets en een minuut gratis winkelen kunnen winnen", aldus Loman. Daarnaast zal op de sites van zowel de banken als de deelnemende webshops veel aandacht aan Ideal besteed worden.

Loman is blij met de positieve evaluatie van de snelheid en veiligheid van Ideal. Volgens de Rabobank-woordvoerder raakt de papieren acceptgiro steeds meer uit de gratie, door het gemak van online betaalmethoden, zoals Ideal. Uit de kosten die webwinkels rekenen voor creditcard-transacties, concludeert Loman dat ook de online ondernemers liever willen dat klanten met Ideal betalen.