De gedragsregels zijn gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk van de branchevereniging. Volgens Thuiswinkel.org betekent dit dat consumenten met de aangesloten webwinkels betrouwbaar zaken kunnen doen, doordat de leden zich houden aan specifieke regels rond informatieplicht, privacy, terugbetaling en het herroepingrecht. Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, is hiermee een belangrijke stap gezet voor het betrouwbaar winkelen via internet. "De branche neemt opnieuw zijn verantwoordelijkheid", aldus Jongen. "Met de goedkeuring van de nieuwe gedragsregels weten consumenten waar ze aan toe zijn. Via het keurmerk kunnen mensen zien dat bedrijven zich aan de regels houden." De wetgeving verplicht internetwinkels aan een aantal voorwaarden te voldoen, waar het Thuiswinkel Waarborg keurmerk op is gebaseerd. "Het zijn heldere regels gebaseerd op Nederlandse wet- en regelgeving", licht Jongen toe. "Bedrijven moeten een adres en een btw-nummer op de site vermelden, maar ook hoe en op welk adres de consument zijn klachten kan deponeren, alsook het gegeven dat de consument gedurende zeven werkdagen goederen mag retourneren." Bij de Nederlandse Thuiswinkel organisatie zijn verschillende soorten webwinkels aangesloten, waaronder die van Bruna, Christine Le Duc, Dixons en Dynabyte. Ook de Kijkshop, Megapool, Otto en Wehkamp hebben zich aan de nieuwe gedragsregels gebonden.