Wie er als webwinkel nu niet in slaagt bij de top te behoren, heeft een grote kans volgens jaar de kerstman niet weer te zien. De decembermaand zorgt met name in de Verenigde Staten niet alleen in traditionele winkels, maar ook bij online verkopers voor grote omzetstijgingen. IDC, Andersen Consulting en OC&C hebben alle onderzoeken gepubliceerd naar cybershoppen. Volgens IDC zegt 55 procent van de onderzochte webwinkels dat de kerstverkopen in de lijn der verwachting liggen. En deze verwachtingen waren hoog, de gemiddelde kwartaalomzet zal vergeleken met vorig jaar met 64 procent stijgen tot 7,1 miljard dollar. Ongeveer 29 procent stelt dat de verkopen de prognoses zelfs hebben overtroffen. Zestien procent is echter teleurgesteld over de gedraaide omzet. Deze groep zal het volgend jaar erg moeilijk krijgen, zo denken de onderzoekers. "Er is een aantal bedrijven dat volgend jaar de kerstman niet zal zien," aldus een analist van IDC. De meeste bedrijven hebben miljoenen uitgegeven aan advertenties en nieuwe technologieën en zich zo flink en de schulden gestoken. Kwart van de winkels onbereikbaar Desondanks gaat het online bestellen van goederen lang niet altijd goed. Dat zegt Andersen Consulting. Meer dan 25 procent van alle winkelsites was niet in staat een bestelling te verwerken, omdat ze op de een of andere manier niet toegankelijk waren. Typische internetbedrijven als Amazon doen het overigens beter dan traditionele winkels en postorderbedrijven die een website hebben. Deze winkels zijn volgens Andersen langzamer, minder accuraat en – in het geval van de sites van de postorderbedrijven – een stuk duurder wat betreft de vervoerskosten. Er worden overigens niet alleen maar stropdassen via het net aangeschaft. Mark Cuban – medeoprichter van Broadcast.com – kocht onlangs online een zakenvliegtuig voor 40 miljoen dollar. Dit is het duurste artikel dat ooit via internet is gekocht. Nederlandse webshops lopen achter Het adviesbureau OC&C Strategy Consultans heeft Nederlandse webwinkels vergeleken met Amerikaanse. De niet verrassende conclusie is dat de overzeese tegenhangers de klant veel meer te bieden hebben. Vooral wat betreft aanbod, informatie en klantenbinding blijven Nederlandse sites ver achter. "Nederlandse webwinkels hebben de consument weinig te bieden. De mogelijkheden van internet worden in Nederland systematisch onderbenut," zo stelt OC&C. Etoys.com is dan ook beter dan BartSmit.nl, CDNow.com beter dan FreeRecordShop.nl en Outpost.com beter dan Mycom.nl. De resultaten zijn te vinden op Electronicshopping.nl.