De thuiskopieheffing wordt bij sommige webwinkels apart vermeld, maar niet bij allemaal. Dat komt omdat niet elke webwinkel nog weet hoe deze prijs nu precies aan de klant moet worden doorberekend en deze winkels leveren zelf in op hun marge.

Kosten voor winkeliers

Omdat er nog veel onduidelijkheid is bij de winkels zelf over hoe en wanneer klanten over de thuiskopieheffing moeten worden geïnformeerd, leveren diverse webwinkels momenteel in op hun marge, zo blijkt uit een rondgang van Webwereld. Andere winkels specificeren de heffing wel, maar soms laat in het bestelproces.

Zo wordt bij BCC specifiek op de site vermeld dat er bijvoorbeeld 6,05 euro bijkomt op de prijs van een computer. Dat bedrag bestaat uit 5 euro voor het heffingstarief (PDF) en €1,05 voor de BTW die daar nog eens overheen komt. Media Markt vermeldt de heffing niet op de site, maar plaatst het bedrag erbij op het moment dat klanten overgaan tot betaling. En dat lijkt een overtreding te zijn van de Prijzenwet.

Onvermijdbare kostenpost

Consumenten moeten namelijk zien wat de kosten zullen zijn voor een product voor ze de aankoopbeslissing nemen, zo staat in artikel 193e van de Prijzenwet. Zonder op specifieke voorbeelden in te gaan, benadrukt de Consumentenautoriteit van het Ministerie van Economische Zaken dat prijzen vooraf duidelijk moeten zijn.

“Als er onvermijdbare kosten aan verbonden zijn moet dat helder zijn, zodat het aanbod reëel is", zegt Rita Buit van de Consumentenautoriteit. Zo tikt de organisatie bijvoorbeeld prijsvechtende vliegtuigmaatschappijen op de vingers wanneer niet vooraf duidelijk is dat bij een goedkoop ticket nog luchthavenbelasting moet worden betaald.

Winkels leveren in op heffing

Als de heffing niet is gespecificeerd, leveren winkels in op hun marge, omdat er wel voor betaald wordt, ofwel bij de importeur of bij de winkel zelf als deze de importeur is. Bij Media Markt wordt het bedrag doorberekend en betalen klanten bijvoorbeeld voor een Chromebook van Samsung in totaal €305,05 voor het product dat een adviesprijs heeft van 299 euro.

Bij webwinkelketen Coolblue betalen klanten wel weer 299 euro voor zo'n Chromebook. Ook bij Bol.com wordt de thuiskopieheffing niet vermeld en ook niet doorberekend aan de consument. Bol.com neemt deze kosten voor eigen rekening, vertelt woordvoerder Maurice Nieuwland.

“We dragen de heffing natuurlijk wel af, maar we willen voor we de heffing doorberekenen kijken naar hoe dit moet worden geïmplementeerd, zodat we aan klanten kunnen laten zien waar dat bedrag vandaan komt", aldus de woordvoerder. Ook Coolblue bevestigt momenteel in te leveren op de marge.

Heffing specificeren

Het specificeren van de heffing naar klanten toe is niet verplicht. Dit bedrag kan ook worden verwerkt in de totaalprijs. Stichting de Thuiskopie kan niet afdwingen dat de heffing apart wordt gespecificeerd op de nota. “We zien dat natuurlijk liever wel, zodat iedereen weet waarvoor wordt betaald", zegt Hester Wijminga van de thuiskopieorganisatie.

Een adviesrapport aan de Europese Commissie eerder dit jaar stelde dat het beter zou zijn om verplicht te stellen dat klanten de heffing te zien krijgen (pagina 18, PDF) en dat deze niet wordt geïncorporeerd in de prijs. Adviseur António Vitorino zegt in dat rapport dat hierdoor het stelsel transparanter wordt en dat organisaties - zoals Stichting de Thuiskopie - zo beter de juiste bedragen kunnen opeisen.

Update 26-03-2012, 10:02 uur: Ook Coolblue bevestigt de heffing momenteel zelf te betalen, artikel daarop aangepast.