Over zes jaar zal dertig procent van de door onderzoeksbureau Gfk gemeten omzet via internet worden vergaard. Dit blijkt uit de Gfk Internet Market Monitor. Vooral de productvergelijkingssites varen wel bij deze stijging. In toenemende mate kopen consumenten producten via deze websites.

Vergelijk, Tweakers, Kelkoo, Beslist, Prijsvergelijk en Kieskeurig zijn samen goed voor 83 procent van alle zoekopdrachten naar online producten. Meer dan een derde van de consumenten schaft producten aan via deze vergelijkingssites en kijkt niet verder op het net of in een gewone winkel. Bij duurdere producten zoals bijvoorbeeld een koelkast vergelijkt 37 procent van de klanten de waren online. Bij goedkopere producten zoals boormachines komt dit percentage rond de dertig procent uit.

Telecom en toerisme groeien hard

Volgens Gfk gaan de telecom- en toerismebranche in de komende jaren de vruchten plukken van online verkopen. Het onderzoeksbureau verwacht dat de helft van de omzet in deze markten in 2015 afkomstig is van internethandel. Op dit moment worden er nog vooral games, dvd's, muziek, boeken en consumentenelektronica verkocht.

Zo steeg het aantal online verkochte spelcomputers van 2 procent in 2006 naar 14 procent dit jaar. Ook computers, printers en kleine huishoudelijke artikelen worden steeds vaker gekocht via internet en thuisbezorgd.