Consumenten moeten bij het afrekenen met iDeal soms twee kwartjes tot een euro bijbetalen. Webwinkeliers moeten die toeslag zelf betalen, eist de Consumentenbond in het Algemeen Dagblad.

Ook Currence, eigenaar en merkhouder van de betaalformule iDEAL, is tegen de toeslagen. Het zou shoppers afschrikken om met iDeal af te rekenen. "Je bestelt een pizza voor 8 euro, en bij afrekenen blijkt die pizza 8,50 euro te kosten. Geef consumenten gewoon meteen de echte prijs", zegt de woordvoerder.

Kosten voor webwinkels

Per transactie met iDeal moeten webwinkels gemiddeld 30 tot 80 eurocent betalen. Currence vindt dat webwinkeliers die kosten in de prijs moeten verwerken. "Dan begint het te lijken op Ryanair, die doen alsof je voor 20 euro naar Barcelona kan, maar dan nog komen met diverse toeslagen."

Currence zegt dat 4 procent van alle aangesloten webwinkels de klant extra laat betalen voor iDeal. Maatregelen tegen de iDeal-heffingen kan Currence niet nemen. Wel zegt Currence dat shoppers een vrije keuze hebben. "Het internet is groot, je kunt ook naar een andere webwinkel gaan." Currence verwijst naar de campagne 'Klein bedrag? Pinnen mag', waardoor ook veel winkeliers door klagende klanten stopten met het kosten in rekening brengen bij kleine PIN-betalingen.