Branchevereniging Thuiswinkel.org vindt dat webwinkels nog altijd te veel omzet mislopen door het falen van betaalsysteem iDEAL. Hoewel de vereniging geen concrete cijfers kan overleggen over de beschikbaarheid van de dienst zouden alle storingen ervoor zorgen dat webshops “jaarlijks miljoenen mislopen."

iDEAL-beheerder Currence betwijfelt deze genoemde bedragen. Zij wijzen juist op een goede performance van de betalingsdienst in de voor online retailers belangrijke decembermaand. Er staan later deze maand gesprekken gepland met iDEAL en de banken over een betere samenwerking. Daarin willen alle partijen na een periode van onderling overleg nu concrete afspraken maken.

99 procent

De betrokken banken hebben zichzelf een norm van 99 procent geslaagde iDEAL-betalingen opgelegd. Volgens Thuiswinkel.org wordt deze norm door vaak voorkomende storingen niet gehaald. Naast de beschikbaarheid van de dienst iDEAL zijn de webwinkels afhankelijk van netwerkstoringen die kunnen optreden per bank.

Currence neemt de klachten serieus. “Het is natuurlijk uitermate vervelend als een bank er tijdelijk uitligt. We nemen de klachten dan ook zeer serieus. Toch blijkt uit ons eigen performance-rapport dat de norm gemiddeld boven de 99 procent ligt. Zo was de beschikbaarheid aan de kant van de banken in december 99,9 procent", meldt Currence-woordvoerster Jannemieke Zandee.

Slecht geïnformeerd

De storingen zijn in de ogen van de winkels niet het enige probleem. Er schort volgens Thuiswinkel.org meer aan het betaalsysteem. “Klanten worden onvoldoende geïnformeerd wanneer iDEAL niet beschikbaar is. Wij zien graag dat consumenten een melding krijgen wanneer iDEAL niet beschikbaar is. Zo moet duidelijk worden dat de oorzaak niet bij de winkel ligt maar bij de betreffende bank", aldus directeur Wijnand Jongen.

Een ander heikel punt is de communicatie naar de webwinkels zelf. De branchevereniging wil dat de bestaande storingspagina meer en volledige informatie levert. Jongen: “Het huidige notificatiesysteem kan beter. Door aanpassingen moeten webwinkels bij het offline zijn van iDEAL de mogelijkheid hebben om die betaalwijze tijdelijk van hun website af te halen."

Positief gestemd

Jongen denkt dat de situatie in overleg verbeterd kan worden. “Ik ben positief gestemd. Samen kunnen we eind deze maand afspraken maken over verbeterde performance, beschikbaarheid en rapportage." Ook Currence is positief richting de toekomst. Zandee: “Er lopen al langer constructieve gesprekken. Er staat opnieuw overleg gepland."