Volgens ACM zijn eigenaren van webwinkels zeer slecht op de hoogte van de regels inzake consumentenrecht. Leveringsvoorwaarden en terugbetalingen worden slecht afgehandeld. Voor de consumentenwaakhond reden om dit jaar alle webwinkels scherp op de vingers te kijken.

Klachten van consumenten nemen toe

Dat schrijft ACM in zijn jaarverslag over 2013. In dat jaar werden de webwinkels al flink aangepakt nadat het aantal klachten over slechte leveringen, niet juiste terugzendperiodes en slechte terugbetalingen sterk toenam.

In het afgelopen jaar hebben webwinkels op gezag van ACM hun voorwaarden op de websites aangepast, maar een aantal gevallen staakten de webshophouders hun winkel. Twee gingen tijdens een onderzoek van ACM failliet.

Winkeleigenaren weten weinig over regels

Een onderzoek naar de informatieverstrekking op de websites over de bedenktijd voor consumenten leverde het schokkende besef op dat de eigenaren van de webwinkels nauwelijks op de hoogte zijn van de regels. Daardoor werd in veel gevallen geen of onjuiste informatie verstrekt aan de klanten, zoals over de periode waarop je nog kan afzien van een aankoop of een contract.

ACM heeft nu een overzicht van alle regels gemaakt voor de webwinkeleigenaren, met een checklist en een voorbeeldshop. Daarvoor is via onder meer de Belastingdienst, Kamer van Koophandel en brancheorganisaties aandacht voor gevraagd.