Media Markt, Kijkshop, Neckermann maar ook Vodafone, Hi en Telfort handelen in strijd met de wet door niet de thuiskopieheffing bij de advertentieprijs te vermelden. Pas later in het bestelproces komt het bedrag, bij de meeste smartphones en tablets 6,05 euro, er ineens bij. Ruim een derde van de 23 geteste webshops maakt zich hieraan schuldig.

Complete prijs verplicht

“Het gaat misschien niet om grote bedragen, maar zo kunnen consumenten onmogelijk prijzen vergelijken”, licht Consumentenbond-directeur Bart Combe de bevindingen toe.

De wet verplicht winkels om, ook bij advertenties, de prijs inclusief extra belastingen en dergelijke te vermelden als deze extra heffingen niet variabel zijn en niet te vermijden. Dat is bij de thuiskopieheffing het geval, maar in veel gevallen komen consumenten daar nu dus pas bij het afrekenen achter.

Neckermann toont heffing pas in het winkelmandje, bovendien met een vinkje dat niet uit kan.

Sinds begin dit jaar is de thuiskopieheffing uitgebreid naar onder meer smartphones en tablets. Veel winkels hebben er moeite mee. Vorige week maakte de regering bekend dat deze regeling nog twee jaar wordt verlengd, tot januari 2016.

Wel/niet apart vermeld

De heffing moet dus in de prijs zitten, maar hoeft niet apart vermeld, omdat dit ‘niet relevant’ is voor consumenten, vindt de Consumentenbond. “Daar hoef je ze helemaal niet mee lastig te vallen”, aldus de woordvoerster. Stichting de Thuiskopie is wel voor verplichte vermelding van de heffing op site of factuur, maar staatssecretaris Teeven wil dit niet verplichten.

Het onderzoek vermeldde ook Wehkamp als prijsmisleider, maar die heeft de site inmiddels aangepast. “Dat is mooi. Nu de rest nog”, aldus de zegsvrouw van de Bond hoopvol.