Dat blijkt uit een onderzoek van CyberSource, een Amerikaans bedrijf dat software maakt voor onlinetransacties. Mindwave Research, een online researchbureau, heeft bijgedragen aan dit onderzoek.

De meeste fraude wordt met creditcards gepleegd. 5 procent van alle creditcardtransacties is terug te voeren op een aankoop via het internet. Opvallend is dat van het totaal aantal fraudegevallen 50 procent te maken heeft met een onlinetransactie.

Volgens de onderzoekers ziet het er naar uit dat het aantal fraudegevallen de komende tijd nog wel zal stijgen omdat steeds meer consumenten aankopen doen via het internet.

Verder blijkt uit het onderzoek dat bedrijven vier procent omzet mislopen als gevolg van de fraude. Dat is één procent minder dan het jaar daarvoor. Als reden wordt aangevoerd dat steeds meer bedrijven maatregelen nemen om fraude te voorkomen.

De creditcardorganisaties nemen de fraude serieus. Visa USA heeft deze week een extra beveiliging aangekondigd. Consumenten die via internet iets kopen moeten bij het overhandigen van het creditcardnummer een speciaal wachtwoord meesturen. Zonder wachtwoord geen aankoop. Op die manier kan het bedrijf in kwestie controleren of de aankoop rechtmatig is.

Verder adviseert Visa bedrijven hoe ze het beste creditcardnummers en persoonsgegevens veilig kunnen opslaan. Houden bedrijven zich niet aan deze aanbevelingen, dan kunnen ze boetes tegemoet zien van de creditcardmaatschappij.