"Ik betreur dat de Consumentenbond stopt met het WebTrader-logo. De Consumentenbond straalt toch vertrouwen uit", aldus Olaf Zwijnenburg van de online kledingwinkel Score.nl – een van de winkels met het WebTrader-logo. Ook Jeroen Dekker van Shop.nl vindt het 'jammer' dat de bond stopt met het keurmerk voor webwinkels.

"We hebben enkele teleurgestelde reacties gehad van winkeliers", bevestigt Ewald van Kouwen, woordvoerder van de Consumentenbond.

De Consumentenbond maakte woensdag bekend dat het WebTrader-logo per 1 januari 2002 wordt afgeschaft. Volgens de bond is het keurmerk niet langer nodig nu er betere wettelijke bescherming van consumenten is gekomen en de branche zelf een initiatief heeft genomen om de consumentenbescherming te verbeteren.

Sinds kort is Nederlandse Thuiswinkel Organisatie (Thuiswinkel.org) actief die een eigen keurmerk heeft voor internetwinkels en andere bedrijven waarbij consumenten vanuit huis kunnen bestellen, zoals postorderbedrijven. De Consumentenbond raadt bij het WebTrader-logo aangesloten webwinkels aan om zich aan te sluiten bij Thuiswinkel.org.

Contributie

Olaf Zwijnenburg van Score.nl zou echter liever zien dat de Consumentenbond doorgaat met het logo. "De Consumentenbond kent iedereen, bij Thuiswinkel.org is het nog maar de vraag of dat bij klanten wel zo tot de verbeelding spreekt. Voor veel consumenten zal het toch makkelijker zijn om naar de Consumentenbond te stappen dan naar Thuiswinkel.org", aldus Zwijnenburg.

Ook de hoge lidmaatschapskosten (minimaal 2.000 gulden per jaar) vormen voor veel internetwinkels een obstakel. "Het is een beetje gek dat we nu zo'n bedrag kwijt zijn, terwijl we tot nu toe gratis uit waren bij de Consumentenbond", zegt Zwijnenburg.

Shop.nl is al lid van Thuiswinkel.org. Dekker: "Het is wel prijzig, maar wij zien er wel het nut van in, zeker nu het WebTrader-logo wegvalt."

Zwijnenburg kan nog niet zeggen of Score.nl zich zal aansluiten bij Thuiswinkel.org. "We hebben ze vier maanden geleden als eens gesproken. We zullen nu nog eens contact met hen opnemen. Eigenlijk vind ik dat we het keurmerk gratis zouden moeten krijgen. Wij zijn immers een winkel die altijd goed met zijn klanten omgaat. Dan zou Thuiswinkel.org moeten zeggen: die winkel hoort onder ons keurmerk te vallen."

Alternatief

Van Kouwen kan zich voorstellen dat veel webwinkels opzien tegen de hoge contributie van Thuiswinkel.org. "Op dit moment worden de kosten voor WebTrader echter opgebracht door de leden van de vereniging. Nu er een alternatief keurmerk is, is het een beetje onzin om een situatie in stand te houden waarbij onze leden opdraaien voor het keurmerk."

Volgens Van Kouwen vormt het keurmerk van Thuiswinkel.org een goed alternatief voor WebTrader. "De algemene voorwaarden van Thuiswinkel.org zijn in samenspraak met ons vastgesteld en we hebben ook zitting in de onafhankelijke geschillencommissie van Thuiswinkel.org waar ontevreden consumenten hun beklag kunnen doen."

De beslissing van de Consumentenbond om te stoppen met het WebTrader-logo betekent volgens Van Kouwen niet dat de situatie voor consumenten op internet verbeterd is. "De enige reden waarom we met het logo stoppen is dat er nu een alternatief is. Dat we stoppen betekent geenszins dat er voor consumenten nu geen problemen meer zouden zijn. We blijven dan ook de vinger aan de pols houden."

Op 19 september presenteert de Consumentenbond de resultaten van een onderzoek naar internetwinkels, dat de bond in samenwerking met andere Europese consumentenorganisaties heeft uitgevoerd.

Kritiek

De kritiek op het WebTrader-logo heeft geen rol gespeeld bij de beslissing om te stoppen met het WebTrader-logo, zegt Van Kouwen. Met name de gebrekkige beveiliging van sommige webwinkels die waren aangesloten bij het WebTrader-logo.

"De kritiek was er vooral in de beginfase. En dan met name op de onveiligheid van sommige internetwinkels. Wij hadden daarbij moeite om over het voetlicht te brengen dat het WebTrader-keurmerk geen garantie voor de beveiliging van een site geeft."