Ooit was HotBot een van de populairste zoekmachines van het internet. De dienst genoot vooral populariteit onder de meer ervaren internetter. Eigenaar Terra Lycos richt zich met de nieuwe versie nog steeds op deze doelgroep, zo zegt Tom Wilde van Lycos Search. De Spaanse provider Terra Lycos kocht HotBot in 1999, als onderdeel van de overname van Wired Digital. Hierna ging het vrij snel mis. Lycos investeerde nauwelijks in de gewaardeerde zoekdienst, die hoe langer hoe meer terrein moest prijsgeven aan vooral Google. Eind 2000 trok de dienst nog ruim 4 miljoen unieke bezoekers per maand, momenteel zijn dat er niet meer dan 1,3 miljoen.

Metazoeker

HotBot lijkt tot het besef gekomen dat de strijd met Google niet kan worden gewonnen. In plaats daarvan maakt HotBot nu juist gebruik van de database van Google. Internetters kunnen bij HotBot kiezen uit vier grote zoekmachines: Google, Fast, Inktomi en Teoma. Lycos had al samenwerkingsverbanden met Fast en Inktomi, de zoekmotor voor HotBot vanaf het begin. Gecombineerd hebben deze vier meer dan 6 miljard pagina's in hun databases staan. Verder biedt HotBot geavanceerde zoekopties, zoals datum- en domeinfiltering en de selectie op taal. De nieuwe hoofdpagina voldoet geheel aan de huidige trend binnen zoekdiensten: sober en zonder advertenties. Wel maakt HotBot gebruik van gesponsorde zoekresultaten. Bedrijven kunnen betalen om hoog in het lijstje te komen. Dit staat dan – net als bij bijvoorbeeld Google – duidelijk vermeld. De Nederlandse versie van HotBot zal voorlopig niet profiteren van de vernieuwing. Er zijn geen plannen voor een Nederlandse herlancering, zo zegt een woordvoerder. Update, 15:25 uur: Reactie Lycos Nederland toegevoegd.