Een van de conclusies naar de kwaliteit van de vijf Nederlandse mobiele netwerken in het laatste nummer van de consumentengids was dat Vodafone het langzaamst is met het tot stand brengen van een verbinding. Deze operator zou hiermee duidelijk achterblijven bij de concurrentie. André van der Elsen van Vodafone heeft echter grote twijfels bij de testmethode van de bond. "Wij waren op zijn minst nogal verbaasd over de conclusies", aldus de woordvoerder. Vodafone heeft vrijdag aan de Consumentenbond gevraagd hoe de metingen tot stand zijn gekomen. "Maar daar hebben we geen helder antwoord op gekregen", zo zegt Van der Elsen. De Consumentenbond heeft de tijd gemeten tussen het intypen van een nummer en het overgaan van de telefoon aan de andere kant. Hierin zit nu net het probleem, aldus Vodafone. "Je kunt je netwerk zo instellen dat je de toon van het overgaan al eerder laat horen."

Toon

"Wij doen dat niet; wij laten de toon pas horen als er daadwerkelijk sprake van een verbinding is." Vodafone benadrukt overigens dat het niet weet of de concurrenten anders te werk gaat. De Consumentenbond bagatelliseert in een reactie het probleem. "Wij hebben simpelweg gekeken hoe lang het duurt voordat er voor het gehoor een verbinding is. De meeste bellers vinden het overigens geen punt als het wat langer duurt voordat zij de telefoon horen overgaan", zo zegt een woorvoerster. Eerder kreeg de Consumentenbond al felle kritiek te verduren bij testen naar printerinkt en antiviruspakketten. In het eerste geval moest de bond rectificeren.