"Goedemorgen, Norfolk Line." "Goedemorgen. Ik wil graag van Scheveningen naar Great Yarmouth. En dan kan ik de auto toch meenemen?" "Hoe komt u aan die informatie?" "Van mijn nieuwe ANWB-routeplanner op CD-ROM." De vriendelijke telefoniste van de Norfolk Lijn schiet in de lach: "Nou dan is die informatie toch vrij oud. Tot een jaar of vier geleden namen we inderdaad een beperkt aantal personenauto's mee. Bovendien varen we al geruime tijd niet meer naar Great Yarmouth maar naar Felixstowe." Zo zijn we gestrand in de Scheveningse haven, welgeteld 53 minuten en 40 seconden nadat onze reis via de kortste route van de WebWereldredactie naar Dublin was begonnen." Het is één van de weinige onvolkomenheden waarop we de ANWB-routeplanner voor Nederland en Europa kunnen betrappen. Het ding doet verder gewoon wat wordt beloofd: de kortste of de snelste route tussen twee of meerdere plaatsen in Europa berekenen. De gevonden route wordt vervolgens zowel in geschrift als op kaart getoond. Grensoverschrijdend Bij plaatsen in Nederland gaat men uit van de postcode, het NS-station of een wijk. Bij grotere steden in het buitenland is het mogelijk een wijk op te geven. De routeplanner kan geheel naar eigen inzicht en behoeften worden ingesteld. Zo kan je zelf de snelheid waarmee je op bepaalde wegen rijdt en het brandstofverbruik van je auto alsmede de variabele kosten van het voertuig dat je gebruikt invoeren. Daarnaast -want tijd is geld- kan je analyseren wat een bepaalde rit aan arbeidsloon kost. Het is jammer dat de routeplanner geen uitsluitsel geeft over de wettelijk toegestane snelheden in de verschillende landen en ze vervolgens als default waarde presenteert. Daarnaast moet de gebruiker van het ANWB-programma opletten bij de gegevens over veerdiensten. Ook hier kan men zelf de snelheid invoeren. Default is hier tien kilometer per uur ingesteld. Op die manier doet de HSS van Hoek van Holland er zo'n twintig uur over om Harwich te bereiken en dat zelfs zonder een hoge golf tegen te komen. Bovendien laat de routeplanner op een veerboot de motor van de auto en de kilometerteller doordraaien. De gebruiker krijgt geen informatie over 'Autobaan-vignetten' die in een aantal landen verplicht zijn en ook tolwegen worden niet als zodanig vermeld. Roze vlekken Wie op een aantal verschillende adressen moet zijn kan zijn voordeel doen met de mogelijkheid om de meest efficiënte route te laten berekenen. Kaarten zijn op allerlei schalen te raadplegen: je kunt vanaf heel Europa en Siberië inzoomen tot op lokaal niveau. Alleen op dit laatste niveau laat de detaillering te wensen over. Grote steden verworden vaak tot grote roze vlekken met hier en daar een naam van een stadsdeel. Hier was het opnemen van kanalen en spoorlijnen uit oogpunt van oriëntatie aan te bevelen geweest. Alle gegevens en kaarten zijn uit te printen en ook (gedeeltelijk) naar het klembord te kopiëren, waardoor ze in andere Windowsprogramma's zijn te gebruiken. De ANWB-routeplanner draait onder Windows 3.1 of hoger. Het is een snel werkend programma dat relatief weinig schijfruimte en geheugen (4 MB intern geheugen is vereist, 8 MB wordt aanbevolen en op de harde schijf moet minimaal 5 MB worden gereserveerd) nodig heeft. Daardoor is het goed mogelijk het programma op een notebook te installeren, hetgeen praktisch is voor onderweg. De installatie van de ANWB-routeplanner verloopt snel en de aanwijzingen daarbij zijn duidelijk. Na de installatie kan de CD in de jewelcase blijven: het gehele programma staat op de harde schijf. De adviesprijs van de CD-Rom is 79,95 gulden. [Meer informatie bij ANWB City. De Routeplanner voor Nederland & Europa vraagt om een PC met minimaal 80386-processor, 4 MB RAM, 5 MB vrije ruimte op de harde schijf. De ANWB heeft een telefonische helpdesk voor ondersteuning.] ------------------------------------------------------------------------------------- In 1e Blik bespreekt WebWereld nieuwe software en hardware.