Het zoekvolume wereldwijd groeide afgelopen jaar maar liefst 46 procent tot een totaal van 131 miljard zoekacties in de maand december 2009. Google groeide met 58 procent ruim sneller dan de markt en zag zijn dominantie daardoor verder toenemen. Werden in eind 2008 62 procent van alle wereldwijde zoekacties uitgevoerd via Google, in december 2009 was dat gegroeid naar 67 procent. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau comScore.

Bing groeit, Yahoo zwak

De zoekmachine van Microsoft, Bing (en vóór juni 2009 Live Search), groeide nog sneller, met 70 procent. Het volume van Bing is echter nog klein: eind 2009 4 procent van alle zoekacties wereldwijd. Yahoo deed het slecht en groeide slechts 13 procent en zag zijn marktaandeel teruglopen van ruim 9 tot 7 procent.

Momenteel worden er wereldwijd 4 miljard zoekacties per dag gedaan, 175 miljoen per uur of 29 miljoen per minuut, becijfert comScore. "De wereldwijde zoekmarkt blijft met een buitengewoon tempo groeien en zowel ontwikkelde- als groeimarkten dragen bij aan deze sterke groei wereldwijd", aldus Jack Flanagan, executive vice president van comScore.

Zoekmarkt China gestagneerd

Opmerkelijk is wel de magere groei in de een na grootste zoekmarkt ter wereld, China. Het zoekvolume groeide in 2009 slechts 13 procent en bij Baidu met slechts 7 procent. Onlangs dreigde Google China te verlaten, omdat het niet meer wil meewerken aan de staatscensuur. Dit na een geavanceerde en vermeend Chinese cyberaanval op de infrastructuur van het internetbedrijf.

Afgelopen donderdag maakte Google een sterk vierde kwartaal en solide jaarcijfers voor 2009 bekend. Maar alhoewel de cijfers beter waren dan de officiële verwachtingen, heeft Google last van 'whisper numbers': stiekem hoopten beleggers op nog veel spectaculairdere resultaten. Mede daardoor kelderde de koers vrijdag met ruim 5,5 procent.

Alles in dienst van melkkoe

Naarmate het bedrijf steeds meer initiatieven ontplooit, zoals Android, Chrome, Voice, Nexus en Chrome OS, vrezen beleggers dat het bedrijf zijn focus verliest. Dus putten de Google-managers bij de presentatie van de cijfers zich wederom uit om te benadrukken dat 'search' op de eerste, tweede en derde plek komt.

Buiten de VS valt er voorlopig weinig concurrentie te duchten voor Google, behalve in enkele markten zoals China (Baidu) en Rusland (Yandex). De Europese Commissie vraagt zich dan ook af of de vorig jaar beklonken zoekdeal tussen Microsoft en Yahoo wel zin heeft.

EC over Bing-Yahoo

"Zal de fusie [Bing en Yahoo Search, red] een betere concurrent opleveren ten opzichte van Google?", is een van de 38 vragen die het directoraat mededinging deze week heeft rondgestuurd, meldt Reuters. De Commissie zal voor 19 februari beslissen of het zijn zegen geeft aan de samenwerking.