Tot die conclusie komen onderzoekers van Gartner Dataquest, aldus Bloomberg. De aantrekkende markt zou vooral veroorzaakt zijn door de grotere vraag in Azië en West-Europa. Wereldwijd werden er in het tweede kwartaal 98,7 miljoen gsm-toestellen verkocht. Vorig jaar daalde de vraag naar mobieltjes voor het eerst omdat er verzadiging in de markt optrad. Nu profiteert de markt van het feit dat mensen hun mobiele telefoon willen vervangen door een nieuw model. Dat was reden genoeg voor Nokia om in het eerste halfjaar van 2002 zes nieuwe modellen te introduceren. Nokia is met ruim 35 procent nog altijd marktleider. Dat bleek vorige week ook al uit de eigen cijfers van het Finse telefoonbedrijf. Na Nokia is Motorola de grootste partij. Sony en Ericsson hebben samen 5,3 miljoen toestellen verkocht in het tweede kwartaal, dat is 43 procent minder dan de bedrijven vorig jaar bij elkaar hadden toen ze de joint venture nog niet waren aangegaan. Volgens de onderzoekers van Gartner is het opvallend dat consumenten traag zijn met het accepteren van nieuwe technologieën en diensten. Dat zou ook de reden zijn dat diverse telefoonbedrijven de umts-voorbereidingen op een laag pitje hebben gezet.