In de geschiedenis van de PlayStation zijn nieuwe consoles altijd als eerste in Japan, vervolgens in de Verenigde Staten en al laatste in Europa gelanceerd. Die volgorde houdt Sony bijvoorbeeld ook aan bij de introductie van de PlayStation Portable.

Toch denkt het hoofd van Sony Computer Entertainment America Kaz Hirai niet dat de elektronicafarikant bij de PlayStation 3 dezelfde lanceerstrategie zal volgen als bij voorgaande consoles.

Heel veel zaken spelen mee bij het bepalen van de lanceerstrategie van een spelcomputer. Het gaat daarbij onder meer om fabricage, distributie en marketing, stelt Hirai. Toch is dat niet het belangrijkste. Genoeg aantrekkelijke software om je marktaandeel te laten groeien is de belangrijkste factor. Om die reden is Hirai ook niet bang dat Microsoft teveel marktaandeel zal winnen.

"We hebben het in het verleden tegen allerlei bedrijven opgenomen. Met onze sterke mix van games en de sterke techniek achter de PlayStation 3 ben ik er zeker van dat we markleider blijven", aldus Hirai.

Volgens de laatste berichten ligt de PlayStation 3 al in de lente van 2006 in de winkels.