Het leek zo'n mooie scoop van het CBS-programma 60 Minutes. Op 8 september kwam het programma op de proppen met memo's die aantoonden dat de Amerikaanse president George W. Bush er tijdens zijn diensttijd de kantjes vanaf liep. Verhalen dat Bush er als dienstplichtig militair een potje van maakte, deden al jaren de ronde, maar nog nooit was het bewijs zo hard. De betreffende documenten waren echter vals, zo betoogden diverse webloggers en bezoekers van online discussiefora al snel na de uitzending. Het leek er sterk op dat de memo's gewoon met Microsoft Word waren gemaakt in plaats van met een typmachine van begin jaren zeventig (de tijd dat Bush in dienst zat). Kranten en concurrerende tv-zenders sprongen bovenop het verhaal en anderhalve week later moesten CBS en presentator Dan Rather toegeven dat ze hadden geblunderd. De boetedoening werd door veel Amerikaanse webloggers met luid gejuich ontvangen. Eindelijk waren ze er in geslaagd om de oude media op de knieën te krijgen. Voor veel rechtse commentatoren was de miskleun van 60 Minutes reden om vraagtekens te zetten bij de onafhankelijkheid van het programma en presentator Rather. Zij beschouwden het programma over Bush als een poging om de president op een cruciaal moment tijdens verkiezingscampagne te beschadigen.

Kritiek

CBS liet een onderzoek instellen, waarvan de resultaten deze week bekend werden. De conclusies zijn vernietigend. De onderzoekers, een Republikeinse ex-minister van Justitie en een voormalige topman van het persbureau Associated Press, stellen dat de programmamakers waren verblind door ambitie. De conclusies van de onderzoekers zijn voor CBS reden om vier direct betrokken werknemers te ontslaan. Een besluit dat al meteen tot de nodige kritiek heeft geleid. Zo vinden veel werknemers dat de directeur van de nieuwsafdeling van CBS, Andrew Heyward, eveneens moet vertrekken. Nu zijn het alleen ondergeschikten die het veld moeten ruimen, stelt ook columnist Michael Goodwin in de Newyorkse krant Daily News. Volgens hem moet presentator Rather het veld ruimen. "Dan Rather is geen journalist die zich laat leiden door feiten, maar een man die net zolang sjoemelt totdat hij de door hem gewenste conclusie bereikt." Een van de ontslagen werknemers, Mary Mapes (producer van de omstreden uitzending van 60 Minutes) vindt dat CBS haar onterecht als zondebok heeft aangewezen. De directie van de omroep zou zich laten leiden door 'bedrijfs- en politieke belangen'.