In 2003 zijn gratis IM diensten bij zeventig procent van de bedrijven te vinden, maar dan wel zonder dat een IT-afdeling op de hoogte is of ondersteuning kan bieden. Dit blijkt uit recent onderzoek van Gartner. Gartner-analisten gaven hun visie op instant messaging tijdens het Gartner Symposium/ITxpo 2001, dat afgelopen week werd gehouden in Amerika. "Bedrijven moeten wel degelijk aandacht besteden aan IM gebruik, anders herhaalt de pijnlijke geschiedenis van e-mail zich", zo waarschuwde David Smith, vice-president bij Gartner. "Het duurde meer dan tien jaar voordat bedrijven de problemen erkenden omtrent beveiliging, betrouwbaarheid en beleid bij e-mail", aldus Smith. Gartner waarschuwt bedrijven dan ook dat zij moeten begrijpen dat zich formele en informele bedrijfsprocessen hebben ontwikkeld rondom IM. IM wordt volgens de analisten dagelijks door miljoenen werknemers gebruikt om op één of andere manier hun werk te doen. Volgens Gartner is het dan ook belangrijk om IM op een goede manier te managen en te integreren in de bedrijfsprocessen. Op die manier geeft IM volgens het onderzoeksbureau bedrijven een voorsprong op concurrenten, doordat deze bedrijven kunnen handelen als real-time bedrijf.