De wetenschappers hebben een 'machine' gebouwd die in staat is wiskundige problemen op te lossen door DNA als software te gebruiken en enzymen als de bijbehorende hardware. De berekeningen die uitgevoerd worden, hebben volgens de onderzoekers een accuratesse van 99,8 procent. Een biljoen van dit soort biologische machines bij elkaar gestopt, passen in een druppel water. De onderzoekers zien dit soort computers als een serieuze vervanging voor de conventionele computers. Aan de mogelijkheid de huidige computers steeds kleiner te maken, komt op een gegeven moment een eind. "We hebben nu een 'nanocomputer' gemaakt van biologische moleculen die zo klein is dat deze eigenlijk niet alleen kan werken", zegt Ehud Shapiro van het Weizman Institute in het wetenschappelijke tijdschrift Nature. "Maar wanneer een biljoen van deze systeempjes samenwerken, kunnen ze een miljard berekeningen per seconde uitvoeren." Het systeem is nog te simpel van opzet om applicaties te draaien, maar de wetenschappers denken dat dit systeem een heel goede stap in de richting van in de praktijk werkende biologische computersystemen is. Aangezien het hier om biologische computersystemen gaat, denken de Israëlische wetenschappers dat zo'n DNA-computer in de toekomst in het menselijk lichaam geïmplanteerd kan worden en daar een bijdrage kan leveren in het detecteren, voorkomen en genezen van ziektes.