WhatsApp heeft zijn top nog altijd niet bereikt. Steeds meer mensen maken gebruik van de mobiele chatapplicatie die bij zijn roots wil blijven. Zo ziet WhatsApp geen heil in functionaliteit of concepten van andere populaire applicaties zoals Snapchat, WeChat, KakaoTalk of Line. Integendeel, zo geeft CEO Jan Koum aan in een interview met TechCrunch, WhatsApp wil basic blijven.

Een koers die zijn vruchten afwerpt. WhatsApp, nog altijd zonder advertenties, telt deze maand 430 miljoen gebruikers. Dat was in december nog 400 miljoen. WhatsApp verwerkt intussen circa 50 miljard berichten per dag. En dat allemaal voor een prikkie. Afhankelijk van het besturingssysteem kost WhatsApp de gebruiker - na het eerste gratis jaar - tussen de 0,79 euro en 0,99 euro per jaar.

Geen gimmicks

"Geen advertenties, geen spelletjes, geen gimmicks", vat CEO Koum zijn bedrijfsfilosofie samen. WhatsApp werkt en denkt volgens hem nog altijd als een startup. Zo kan het dat het bedrijf slechts 50 werknemers telt. Daarvan is de helft ontwikkelaar, en richt twintig man zich richt op de (meertalige) klantenservice. Samen met het management runnen zij een bedrijf dat nu door investeringsmaatschappij Exhilway Global op 11 miljard dollar wordt geschat.

"We zijn extreem klein. Maar ons businessmodel is altijd gericht op een directe relatie tot de gebruiker. We zijn er sinds het begin van overtuigd dat advertenties een slecht idee zijn", aldus Koum, die naar de toonaangevende techspelers Facebook, Google, Yahoo en Twitter wijst op de vraag waarom hij zijn bedrijf nooit van de hand heeft gedaan. "Zij verkochten zichzelf ook niet."