De WIGG kondigde de rechtszaak tegen de kabelinternetprovider oktober vorig jaar al aan, maar vervolgens bleef het enkele maanden stil. In januari liet de groep ontevreden klanten van Casema weten een bekende advocaat te hebben ingehuurd. De WIGG zou snel met de zaak beginnen, maar het werd opnieuw stil. Nu is het dan echt zover, aldus WIGG-voorzitter Raymond Nyns. De bekende advocaat zal er alleen niet meer bij zijn. "Nadat we al enkele weken met hem bezig waren, bleek dat Casema al geruime tijd cliënt is bij het kantoor waar hij werkzaam is. Hij heeft daarom zijn handen van de zaak moeten aftrekken. Daarnaast is onze juridische medewerkster ernstig ziek geworden. Een en ander heeft de zaak vertraagd", zo zegt Nyns. De WIGG-voorzitter wil de naam van de advocaat niet bekendmaken. De gebruikersgroep is nu in zee gegaan met advocaat J. Borsboom van Borsboom & Ham in Barendrecht. "Hij is minder bekend, maar heeft wel ervaring met internetzaken", aldus Nyns. De gebruikersgroep heeft haar leden inmiddels per e-mail van de ontwikkelingen op de hoogte gesteld. Over de kabelinternetdienst van Casema wordt eigenlijk sinds haar introductie al volop geklaagd. Casema levert volgens de WIGG bij lange na niet wat van kabelinternet verwacht mag worden. De verbinding is traag en valt veel te vaak weg, aldus de gebruikersgroep. In de rechtszaak zal de WIGG een compensatie eisen voor haar ruim 2000 leden vanaf het begin dat zij op de internetdienst geabonneerd zijn. Over 1998, 1999 en over de periode van zomer 2000 tot nu zal een wisselend percentage restitutie van het abonnementsgeld worden geëist. De hoogte van de percentages wil de gebruikersgroep niet bekendmaken. "Maar het totale bedrag loopt in de tientallen miljoenen", aldus Nyns. Daarnaast eist de WIGG dat Casema een heldere omschrijving geeft van wat een klant van haar dienst mag verwachten. En die omschrijving moet redelijk zijn, aldus Nyns. Casema is in de loop der tijd de gebruiker steeds minder gaan beloven. Van 'ISDN snelheden en sneller' werd het 'sneller dan een telefoonmodem' en nu garandeert Casema helemaal niets meer, aldus de WIGG. De gebruikersgroep heeft zelf ook haar verwachting naar beneden bijgesteld. Nyns zegt nu al tevreden te zijn als Casema belooft dat de verbinding even snel is als een internetverbinding via een telefoonmodem. "Dat wordt nu al niet gehaald. Vaak is er helemaal geen verbinding." Van verbeteringen merkt hij vooralsnog niets. "Nu ligt het e-mailverkeer alweer wekenlang vrijwel onafgebroken plat." Casema is niet op de hoogte van de aankomende dagvaarding, zo zegt woordvoerder Dirk Spaans. Hij zegt het te het betreuren als de WIGG de stap naar de rechter daadwerkelijk zou zetten. "Wij vinden het jammer dat de WIGG op dit pad doorgaat. We menen met De Consumentenbond goede afspraken te hebben gemaakt", aldus Spaans. Met de bond kwam de internetprovider vorig jaar een compensatieregeling overeen, waar de WIGG niet mee akkoord ging. Spaans bevestigt dat er problemen zijn met de mailserver, maar meent dat verder de situatie sinds november vorig jaar aanzienlijk is verbeterd. Casema kan volgens hem niet ingaan op de eis dat de provider een 'duidelijke prestatie formuleert'. "Een snelheid is niet te garanderen. Geen enkele internetprovider doet dat."

Eerdere relevante berichten:
'Nieuwe internetdiensten Casema te vaag' (16 november 2000)
Gebruikersgroep WIGG sleept Casema voor rechter (24 oktober 2000)
Casema betaalt vier miljoen terug aan internetklanten (04 juli 2000)
Casema betaalt deel Wanadoo-abonnement terug (28 juni 2000)