Dat blijkt uit een onderzoek naar de behoefte aan consumentenelektronica in Nederland, dat TNS NIPO vrijdag openbaarde. Onderaan de wensenlijstjes voor consumentenelektronica bungelen analoge compactcamera's, discmans en minidiscspelers.

Mannen bezitten tien procent meer elektronicaproducten dan vrouwen, becijferde TNS NIPO. Maar tussen de voorkeur van mannen en vrouwen zitten niet erg veel verschillen. Alleen digitale fotolijstjes zijn onder vrouwen veel populairder (derde plaats) dan onder mannen (achtste plaats).

Volgens TNS NIPO winnen functionele producten het steeds vaker van 'toys', doordat de massa meer en meer afwacht tot verbeterde versies van producten verschijnen. "Doordat producten elkaar zo snel opvolgen, is het voor de fabrikant moeilijk om een hoge markpenetratie te krijgen", denkt Anco van 't Hof, Business Developer bij TNS NIPO.

Het onderzoek werd in de tweede helft van april gehouden onder ruim elfduizend Nederlanders.

TNS NIPO gaf Webwereld inzicht in de complete top 10 van meest gewilde elektronicaproducten. Die ziet er als volgt uit:

1 LCD-televisie

2 Laptop

3 Digitale spiegelreflexcamera

4 Portable navigatiestysteem

5 Nintendo Wii

6 Digitale fotolijst

7 Harddisc-recorder

8 All-in-one printer (printen/ kopiëren /scannen)

9 Plasma-tv

10 DVD-recorder