Want terwijl overheidsinstanties in China een verbod hebben op het kopen van Apple-producten, smult het volk ervan. Onder de exponentieel groeiende middenklasse is het merk bijzonder populair. Apple verkocht in de eerste drie maanden van 2015 meer iPhones in China dan in de VS, een unicum. Ook verdringt het grote China voor het eerst Europa als grootste overall markt.

"In China is Apple het beroemde merk", vertelt de 32-jarige Danny Yu uit Beijing aan PCWorld. Nog voor de verkoopstart worden duizenden iPhones het land in gesmokkeld. De vraag is in China dan zo groot dat zelfs premium Apple-prijzen ruim overschreden worden door handelaren. Want, zo geeft Yu aan, de iPhone wordt beschouwd als modieus.

China bepaalt?

De iPhone leverde Apple het afgelopen kwartaal 69 procent van de in totaal 58 miljard dollar omzet op. De populaire iPhone 6 en 6 Plus en de gouden versie worden door velen al gezien als speciaal ontworpen voor de Chinese markt.

Hoe ver is de dag weg dat China Apple's nummer 1 markt is? China (inclusief Hong Kon en Taiwan) vertegenwoordigt inmiddels 29 procent van alle verkopen, een groei van bijna 10 procent, terwijl het aandeel van Noord- en Zuid-Amerika daalt naar 37 procent. Ondertussen bereikt Apple nog altijd maar 13 procent van de Chinese stedelijke populatie.

Middenklasse is goudmijn

Vijftien jaar geleden werd slechts 4 procent van de Chinese bevolking beschouwd als middenklasse (jaarlijks inkomen tussen de 60.000 en 229.000 yuan). In 2012 was dit al gestegen naar 68 procent, berekende McKinsey.

De verwachting is een doorgroei naar 78 procent in 2022, wat neer komt op nog eens 170 miljoen mensen. "Ik heb nog nooit zoveel mensen in de middenklasse zien komen als in China. Daar gaat het overgrote deel van onze verkopen naartoe", aldus Apple-CEO Tim Cook in gesprek met investeerders deze week.