De winkelwagen van de toekomst geeft een signaal wanneer er junkfood in wordt geworpen, schrijft The Times. Bij barcodes van voedsel met een te hoog vet-, zoet- of zoutgehalte moeten er rode waarschuwingslampjes gaan branden op een scherm. Ook kan het scherm informatie over producten en hergebruik van de verpakking gaan weergeven.

Informatie over de winkelbezoeker krijgt het karretje na aflezing van diens klantenkaart. Zo moet het onder meer weten of het een alleenstaande persoon is of iemand die de weekboodschappen voor een groot gezin inkoopt. Ook informatie over suikerzieken in de familie kan zo worden ingevoerd.

Het nieuwe winkelwagenconcept zal morgen in Londen worden gepresenteerd tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van het Institute for Grocery Distribution (IGD). In de Amerikaanse Stop & Shop-winkels draait al een proef met de intelligente karretjes.

Volgens Sion Roberts van technologiebedrijf EDS zal het niemand ervan weerhouden een doos met taartjes te kopen. "De techniek zorgt er wel voor dat je over die aanschaf gaat nadenken".

Ongeveer een derde van de huidige consumenten zegt de nieuwe winkeltechnologie te willen gebruiken, constateerde EDS. Alleen een groot percentage bejaarden zou er niets in zien omdat het te veel gedoe is. Potentiële afnemers van het slimme wagentje zijn onder meer woonwinkelketen Ikea en winkels die huwelijkslijsten verzorgen, aldus Roberts.