Penguin bracht in mei een boek uit met de titel katie.com. Het boek is een persoonlijk verslag van de Amerikaanse tiener Katie Tarbox, die vijf jaar geleden werd aangerand door een pedofiel waarmee zij via een chatbox in contact was gekomen.

Tarbox kreeg veel publiciteit met haar boek, dat door onder meer The New York Times en Time Magazine positief ontvangen werd. Gevolg van het succes was dat veel mensen op internet eens de site www.katie.com opzochten.

Maar Penguin bezit dat adres niet, en er was dus ook geen bijbehorende site te vinden. De eigenaresse van katie.com, Katie Jones, was niet bepaald gecharmeerd van de explosieve stijging van het bezoek aan haar webadres.

Het emotionele onderwerp van het boek maakte de kwestie voor haar nog minder prettig. Jones werd bedolven onder e-mailtjes van mensen die verslag uitbrachten van hun eigen nare ervaringen met ontmoetingen via internet.

Jones, die zelf een Engelse chatwebsite heeft, zag zich genoodzaakt haar site, waarop zij persoonlijke informatie had geplaatst, te sluiten. Wie nu het adres in zijn browser intikt, vindt de open brief die Jones aan Penguin en Katie Tarbox heeft geschreven.

Jones wil dat Penguin de door haar geleden schade op de een of andere manier vergoedt. Ze erkent dat het moeilijk is te bedenken hoe dat kan. Maar het bedrijf had voor het boek geen titel mogen gebruiken die niet in haar bezit is, zo stelt zij. Volgens Jones had de uitgever op zijn minst moeten vragen of het adres te koop is.

De site van Katie Tarbox, de schrijfster van het boek, is te vinden op www.katiet.com. De uiteindelijke titel katie.com, die catchier is dan het daadwerkelijke adres van Tarbox, was naar verluidt de tweede keus van Penguin. Volgens Jones zou het boek eerst girl.com gaan heten, maar is van deze titel afgezien omdat het bijbehorende internetadres naar een pornosite leidt.

De kwestie is omgekeerd aan de meeste conflicten die er over domeinnamen ontstaan. Meestal eist een groot concern dat een particulier een webadres afstaat dat een bepaalde merknaam van dat bedrijf bevat. Dit keer is het een particulier die eist dat een groot concern haar webadres niet als merknaam voor een product gebruikt.