De woesteling is het nieuwste product uit de keuken van S3 Inc., de Amerikaanse specialist op het terrein van grafische chips. Met Savage3D hoopt het bedrijf de achterstand in te halen die het heeft opgelopen na de introductie van de i740, de grafische versneller die Intel in februari op de markt bracht. Aan de prestaties van Savage3D zal het niet liggen: de chip kan maximaal 125 miljoen pixels per seconde op het beeldscherm persen tegen de 50 miljoen die de Intel-rivaal in een seconde haalt. Verder biedt de nieuwe processor van S3 de mogelijkheid voor `tri-linear filtering', dat objecten een veel gladder uiterlijk geeft, in plaats van het blokkerige beeld dat doorgaans bij computerspellen te zien is. Steeds meer games ondersteunen deze nieuwe techniek. De nieuwe chip is verder in staat om gebruik te maken van de Advanced Graphics Port van Intel, die op steeds meer moederborden is te vinden. S3 biedt verder sterke compressie van 3D-texturen, waardoor er meer van deze grafische elementen in één keer in het geheugen van de PC passen. Zoals gebruikelijk bij spelletjes en spel-gerelateerde producten zijn de eerste grafische versnellerskaarten met de Savage3D in augustus of september te verwachten – ruim op tijd voor de Kerstdagen waarin de computerindustrie op de thuismarkt zijn hoogste omzetten boekt. Overigens zit er wel concurrentie aan te komen voor de Savage3D: concurrent Nvidia werkt aan zijn RIVA NT, een grafische processor die het dubbele aantal pixels van de S3-chip in een seconde op het scherm zet. Nvidia verwacht de chip in de herfst gereed te hebben.