Gator maakt software die wachtwoorden beheert en invulschermen automatisch invult. Daarnaast krijgen gebruikers van het programma tijdens het surfen pop-ups met reclame op hun scherm. De pop-ups worden niet zelden over andere advertenties 'geplakt'. Diverse kranten- en nieuwssites zijn niet te spreken over de handelswijze van Gator. Volgens hen maakt het bedrijf inbreuk op hun auteurs- en merkenrechten. Gator, dat naar eigen zeggen 25 miljoen actieve gebruikers heeft, zou 'parasiteren op het harde werk en investeringen' van de getroffen media. Met zeven kranten- en nieuwssites (waaronder The Washington Post, The New York Times en Dow Jones) heeft Gator nu een schikking getroffen, zo meldt CNet. Wat de schikking precies inhoudt, is onduidelijk. De partijen houden de overeenkomst geheim. Vorig jaar bepaalde een federale rechter al in een tussenvonnis dat Gator moest stoppen met het vertonen van zijn advertenties op een aantal sites die een rechtszaak tegen het bedrijf hadden aangespannen. Dat verbod zal worden opgeheven als de partijen komende week de documenten over de schikking inleveren bij de rechtbank. De schikking betekent niet dat de problemen voor Gator voorbij zijn. Er lopen nog zeven andere rechtszaken tegen Gator wegens inbreuk op het auteursrecht.