Dat blijkt uit documenten die het bedrijf heeft ingediend bij de Securities and Exchange Commission (SEC), de Amerikaanse toezichthouder op de beurshandel. Het bedrag dat Claria met de beursgang wil ophalen is nog onbekend, zo meldt CNet. Claria claimt in 2003 een winst te hebben geboekt van 35 miljoen dollar bij een omzet van 90 miljoen euro. Het bedrijf verwacht dat de winst- en omzetcijfers in de komende jaren verder zullen stijgen door de groeiende vraag naar advertentieruimte op internet. Daar staat tegenover dat een investering in Claria niet zonder risico is. Het bedrijf ligt regelmatig onder vuur. In de loop der jaren zijn er talloze rechtszaken tegen Claria aangespannen. Met name de makers van kranten- en nieuwssites kunnen de agressieve manier waarop het bedrijf advertenties vertoont, niet waarderen.

Wildplakker

De werkwijze van de softwaremaker heeft nog het meeste weg van die van een wildplakker. Claria maakt software die wachtwoorden beheert en invulschermen automatisch invult – tot zover niets aan de hand. Het probleem is dat gebruikers van het programma tijdens het surfen pop-ups met reclame op hun scherm krijgen. De pop-ups worden niet zelden over andermans advertenties heen geplakt. De makers van de `beplakte' sites zitten met de gebakken peren. De pop-ups van Claria leiden af van hun eigen advertenties en bovendien worden zij er door bezoekers op aangesproken als er irritante pop-up advertenties op hun site verschijnen. Van pop-up killers trekt Claria zich niets aan: die worden geblokkeerd. Claria, dat zijn software onder meer verspreidt door `bundeling' met Kazaa, heeft niet alleen de eigenaars van sites tegen zich in het harnas gejaagd, ook sommige politici volgen het bedrijf met argusogen. Zo wordt in het Amerikaanse Utah begin mei een wet van kracht die het Claria onmogelijk maakt om zijn diensten in die staat aan te bieden.