Het meest te spreken was Microsoft over de verkopen van Office 2010. Het bedrijf zegt dat de verkopen van die bundel kantoorapplicaties 20 procent sneller gaan dan het geval was met voorganger Office 2007. De business unit van Microsoft die Office verkoopt, haalde een omzet van 5,1 miljard dollar, waarvan er 3,4 miljard dollar aan winst in kas kwam.

De totale omzet in het laatste kwartaal kwam op 16,2 miljard, met een winst van 5,4 miljard dollar.

Overigens is het niet allemaal rozengeur en maneschijn in Redmond. De divisie die verantwoordelijk is voor de verkopen van online services kwam uit op een verlies van 560 miljoen dollar, hoewel de omzet steeg naar 527 miljoen dollar. Microsoft investeert veel in online services in de strijd met vooral Google. Het bedrijf is er nog nooit in geslaagd een dollarcent te verdienen aan online services.

Yahoo kost geld

“Iedereen kijkt naar dat rode cijfer en gromt wat”, zegt een investeerder tegen de Wall Street Journal. “Ikzelf ben er niet van overtuigd, maar ik neem aan dat je nu eenmaal online aanwezig moet zijn.”

Volgens Bill Koefoed, bij Microsoft verantwoordelijk voor de relaties met aandeelhouders, zou het verlies op de online activiteiten zijn verminderd als Microsoft de kosten van het partnerschap met Yahoo niet meerekent. Eerder deze week maakte Microsoft bekend dat het verder investeert in Yahoo, Daarom zegt Koefoed dat de resultaten in het komende half jaar nog mager blijven. “Waarschijnlijk zien we tegen juni een verbetering.”

Vergelijking met Apple gaat mank

Een ander zwak punt blijft de smartphone en tablet pc-markt. Daarin heeft Apple een grote voorsprong genomen. Windows Phone 7 is net uit en speelt dus geen rol in de nu gepresenteerde kwartaalcijfers.

Volgens een analist van Cross Research is de continue vergelijking tussen Apple en Microsoft niet terecht. “Mensen hebben de neiging naar Microsoft te kijken alsof het eenzelfde profiel heeft als Apple”, zegt analist Richard Williams tegen The New York Times. “Apple leunt voor 90 procent op de consumentenmarkt, terwijl Microsoft meer dan 80 procent van zijn omzet haalt uit de zakelijke markt.”