De Amerikaanse versie van Live.com zal vandaag een flinke metamorfose ondergaan en biedt daarna de mogelijkheid om content van verschillende internetdiensten weer te geven op het Live-profiel.

Microsoft benadrukt hierbij dat het niet van plan is om een sociaal netwerk te starten, desalniettemin is de nieuwe Live.com-website een duidelijk stap in die richting.

Sterke punten

Wat het bedrijf in feite heeft gedaan, is het beter in Live.com integreren van zijn twee succesvolste communicatiediensten: Hotmail maar vooral de messenger.

Microsoft geeft al tijden aan meer bezoekers te willen treken naar Live.com, om zo meer mensen gebruik te laten maken van de zoekmachine en als gevolg daarvan meer adverteerders te werven. Waar concurrent Yahoo recordaantallen bezoekers trekt op z'n portal, moet Microsoft het met veel minder bezoekers doen.

De grote troef die Microsoft nu uitspeelt is de instant messenger. Volgens onderzoeksbedrijf Comscore heeft Microsoft met Windows Live Messenger verreweg de meest populaire chatservice. 268 miljoen gebruikers maken gebruik van de software van Microsoft, tegenover 116 miljoen gebruikers voor Yahoo's messenger en slechts 6 miljoen gebruikers voor Google Talk.

Centrale plek

Op het succes van Windows Live Messenger wil Microsoft nu voortbouwen, en de chatdienst speelt dan ook een centrale rol in de nieuwe portal van het bedrijf. Het idee hierachter is dat gebruikers bij sociale netwerksites vrienden moeten maken. Bij Live.com hoeft dit niet, want wie ingelogd is op de Live Messenger heeft z'n vrienden immers al bij zich.

Wat Microsoft nu wil is van Live.com de centrale plek maken op internet, waar gebruikers 'hun leven delen met hun vrienden'. Om die reden wordt nu ook voor het eerst content van derden toegestaan op de site.

Tweets op Windows Live

Gebruikers kunnen berichten van Twitter weergeven op hun profiel, recensies van Amazon, foto's van Flickr en van nog een hele reeks andere internetdiensten met wie Microsoft een partnerschap is aangegaan.

In totaal zijn dit meer dan 50 partners, wie dit precies zijn maakt het bedrijf pas in december bekend. Gebruikers van Windows live Messenger zullen een 'snapshot' van hun laatst geplaatste content zien verschijnen binnen de messenger, waardoor vrienden in één klap kunnen zien wat er nieuw is.

Diensten gebundeld en uitgebreid

Microsoft heeft niet alleen een groot deel van haar webdiensten gebundeld binnen het profiel van Live.com-gebruikers, maar diverse diensten ook flink uitgebreid. Zo krijgen gebruikers bij Skydrive, de opslagservice van het bedrijf, niet langer 5 GB opslagruimte, maar 25 GB.

Geen concurrentie

Dit alles zou voor gebruikers een profiel moeten inleveren waarop zij alle informatie die zij online plaatsen, kunnen delen via hun Live-profiel. Toch benadrukt Brian Hall, General Manager voor Windows Live, in de reacties op het nieuwsbericht dat Microsoft met deze dienst echt niet tracht een concurrent neer te zetten voor sociale netwerken.

"Wij willen alleen een centrale plek creëren waar mensen in contact kunnen blijven met anderen, wanneer ze gebruik maken van Windows Live Messenger. Het chatprogramma is een middel, maar niet een doel. Door andere content toe te staan willen we mensen laten weten dat ze niet afhankelijk zijn van onze service. Als je een gebruiker bent van facebook, myspace, bebo, skyrock, daum, QQ, linkedin, dan is dat ook prima. Deze sociale netwerken doen fantastisch werk", aldus Hall.

De nieuwe versie van Live.com zal vanaf vandaag in Amerika worden uitgerold en daarna is de rest van de wereld aan de beurt. Begin 2009 hoopt Microsoft de transformatie in de overige 54 landen, waaronder Nederland, te hebben voltooid.