Apps kunnen op Windows Phone 7 (WP7) via een kleine overlay reclamebox aan de bovenkant van het scherm telefoongebruikers advertentieberichten sturen. Die mogelijkheid is er ook voor apps die niet actief zijn, maar wel geïnstalleerd staan op de smartphone. Het toesturen van deze push-berichten is vergelijkbaar met de manier waarop notificaties voor nieuwe e-mail binnenkomen. Op die manier kunnen adverteerders wanneer ze dat maar willen de aandacht van de gebruiker vragen.

Drie soorten

Microsoft noemt deze meldingen 'Toast Notifcations'. Ook notificaties via een van de tegels van het beginscherm van WP7 (Tile Notifications) kunnen ingezet worden als advertenties, zelfs als de bewuste app niet draait. Adverteren op draaiende apps is uiteraard ook mogelijk. Dit noemt Microsoft 'Raw Notifications'.

Het idee van de pushreclames op WP7 werd gepresenteerd door Microsoft-manager Kostas Mallios op het Cannes Lions International Advertising Festival in Frankrijk, meldde WMpoweruser. Volgens Mallios wordt WP7 door de reclamemogelijkheden een "advertentiemachine voor marketeers".

Opt-out of opt-in?

Afmelden voor reclameboodschappen moet ook mogelijk zijn, vertelt Mallios. "De klant heeft een opt-out mogelijkheid, of een opt-in, afhankelijk van hoe creatief we zijn met het verkrijgen van hun aandacht."

Microsoft pakt het anders aan dan Apple met iAd. Apple wil met iAd sterk multimediale reclames aanbieden, die schermvullend zijn, maar alleen in geopende applicaties draaien.

Kostas Mallios, manager bij Microsoft voor 'Strategy and Business Development' presenteert de advertentiemogelijkheden van WP7 in Cannes. Vanaf 6:55 gaat het over Toast Notifications: