De totale omzet van de online bestedingen in Nederland groeide vorig jaar met 32 procent tot 1,24 miljard euro. Dit blijkt uit de halfjaarlijkse Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org en onderzoeksbureau Blauw. In 1998, toen de Marktmonitor voor het eerst werd opgesteld, bedroeg de omzet nog 41 miljoen euro. De groei van de internetbestedingen is opvallend omdat volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek er vorig jaar in de reguliere detailhandel sprake was van een verkoopdaling van 3 procent. De groei in online uitgaven is volgens de brancheorganisatie veroorzaakt onder meer door het stijgend aantal klanten. Vorig jaar steeg het online winkelend publiek met 15 procent tot 3,4 miljoen. Thuiswinkel.org signaleert een sterke groei in het aantal nieuwkomers. Vorig jaar kwamen er bijna 900.000 nieuwe kopers bellen. Daarnaast steeg het bedrag dat door de gemiddelde klant werd besteed. In 2002 gaf de gemiddelde klant op internet nog 318 euro uit. Vorig jaar steeg dit tot 364 euro, 14 procent meer. Ook het groeiend aantal mensen met een breedbandverbinding leidt tot een toename van het kopen via internet, aldus Thuiswinkel.org.

Gering

Toch is de bijdrage van e-commerce aan de gehele omzet van de Nederlandse winkeliers gering. Het aandeel van de online winkels steeg van 1,2 procent tot 1,7 procent. Volgens de onderzoekers van Blauw is er een bredere interesse waarneembaar in nieuwe marktsegmenten. Bij de online winkels werden vooral reizen en vakanties goed verkocht. Hier steeg de omzet met 42 procent tot 520 miljoen euro. Andere populaire artikelen waren dvd's, elektronica en kleding.