De marktleider boekte over het kwartaal dat eindigde op 2 november een winst van 429 miljoen dollar, tegen een winst van 674 miljoen dollar in de vergelijkbare periode vorig jaar. Het resultaat was iets beter dan verwacht. De omzet daalde met 10 procent tot 7,47 miljard dollar, en was daarmee in lijn met de prognose die Dell in augustus had gegeven. Ondanks de winstdaling van 36 procent is Dell de positieve uitzondering onder de grote pc-producenten. Het bedrijf boekte als enige in het derde kwartaal een positief resultaat op de pc-activiteiten. Bovendien slaagde Dell er met zijn agressieve prijsbeleid in marktaandeel te veroveren. Volgens directeur Michael Dell groeit het marktaandeel van zijn bedrijf zelfs sneller dan ooit. Dell heeft, volgens een onderzoek van IDC, in de Verenigde Staten inmiddels een marktaandeel van 26,4 procent. Wereldwijd heeft het bedrijf 14,5 procent van de pc-markt in handen. Dell verkocht in het afgelopen kwartaal 4,1 miljoen pc's. Dat is een stijging van 8 procent vergeleken met vorig jaar, terwijl in de gehele branche het aantal verkochte pc's met 14 procent daalde. Het bedrijf zag zijn notebook-verkopen met 18 procent stijgen, terwijl de totale verkopen met 6 procent afnamen. In de vorm van flink lagere winstmarges betaalt Dell de prijs voor de uitbreiding van het marktaandeel. Maar het bedrijf liet weten vast te zullen houden aan de prijzenslag, vooral in de zakelijke markt waar Dell kansen ziet klanten bij de concurrenten weg te lokken. Dell verwacht dat de winst in het huidige kwartaal gelijk zal blijven aan die over de afgelopen drie maanden. De omzet zal volgens het bedrijf miniem stijgen, tot 7,6 miljard dollar.