Cloudmark kondigde zijn dienst Spamnet ruim een jaar geleden aan. In juni kwam vervolgens een bètaversie op de markt, die in totaal door 440.000 gebruikers werd gedownload. Idee achter de dienst was een Napster-achtig netwerk waarbij gebruikers informatie delen over spam. Op deze manier zou een uiterst efficiënt spamfilter moeten ontstaan. Dat is ook gebeurd, gezien de enthousiaste reacties. Sinds Cloudmark enige tijd geleden echter aankondigde dat er betaald moet worden voor Spamnet, zijn de poppen aan het dansen. Dat was niet de afspraak, zo stellen de testers. Spamnet zou eeuwig gratis zijn, zo betogen zij. De bètatesters stellen dat de dienst zo goed is geworden dankzij hun werk. Immers, het filter wordt beter naarmate er meer gebruikers zijn die informatie over ongewenste mail toevoegen. De ondanks gelanceerde definitieve versie gaat vier dollar per maand kosten. Cloudmark heeft overigens wel een kleine knieval voor de testers gedaan. Zij mogen het filter voor de helft van de prijs gebruiken. "Dat is nog steeds belachelijk. Ons was immers beloofd dat het product gratis zou blijven", zo reageert een gebruiker tegenover CNet zonder al te veel enthousiasme over dit voorstel.