Linden Labs gaat gratis producten in Second Life behandelen als marketingmateriaal. Om een gratis product in de Market Place te houden moeten verkopers per maand een bedrag van 99 Linden dollars betalen. Ter vergelijking: 100 Linden dollar staat gelijk aan 26 eurocent.

De maker van Second Life vindt een dergelijke belasting gerechtvaardigd omdat een gratis product veel vaker wordt 'verkocht' dan een product van 1 Linden dollar, en het bijkomende marketingvoordeel dus ook gratis is, die verhoudingen zijn scheef.

Boze gebruikers

Als een handelaar weigert dit vaste bedrag per maand per product te betalen wordt zijn product niet meer opgenomen in het register van de webwinkel, maar alleen nog in terugkomen in de 'freebie'-index, waarmee de producten uit de belangrijkste zoekindex van de virtuele wereld worden gehouden. Second Life wil hiermee de grootste index opschonen en 'betere producten' laten bovendrijven. Betaalde producten worden automatisch gezien als betere producten.

Volgens Linden Labs kwam de vraag voor een dergelijke regeling van gebruikers zelf. Er werden echter slechts 100 handelaren gepeild voordat er besloten werd de marketingtax in te voeren. Inmiddels hebben zich binnen 24 uur al meer dan 1.000 boze gebruikers gemeld die geen enkel begrip tonen voor de aangekondigde acties.

Producten geschrapt

De algemene teneur is dat de gebruikers helemaal geen gratis producten aanbieden met marketing als doel, maar gewoon omdat de gebruikers graag een gratis product willen maken en dat willen aanbieden. Vooral makers van meerdere gratis items zijn boos. Iemand met 80 gratis producten zou bijvoorbeeld opeens meer dan 20 euro per maand moeten betalen. Dit resulteerde erin dat er inmiddels al meer dan 20.000 producten uit de winkel zijn geschrapt.