Neal Patterson, CEO van Cerner Corporation in Kansas City, was allerminst tevreden over de prestaties van zijn medewerkers. Het management had de zaken in zijn ogen flink laten verslappen. Dat moest maar eens afgelopen zijn, aldus de directeur, en hij besloot een gepeperd e-mailtje aan de managers te sturen. "Op de parkeerplaats staat om acht uur 's ochtends en om vijf uur 's avonds bijna geen auto. Het merendeel van het personeel werkt minder dan 40 uur. Ik heb nog nooit toegestaan dat een team dat voor mij werkt, denkt dat het een 40-urige werkweek heeft. Die parkeerplaats moet om half acht 's ochtends al bijna vol staan, en in het weekend halfvol", aldus de manager. Hij vervolgde in zijn allesbehalve subtiele stijl: "Jullie weten niet wat je werknemers uitvoeren of het interesseert jullie niet. Jullie hebben twee weken om de zaken recht te zetten. Tik, tok." De managers in kwestie waren waarschijnlijk niet erg te spreken over het mailtje en een van hen moet het bericht hebben gelekt. Een week later stond het in ieder geval op een van de financiële messageboards van Yahoo. Al snel belden verontruste aandeelhouders naar Wall Street-analisten met vragen over het moreel onder het personeel van Cerner. De koers van het aan de Nasdaq genoteerde bedrijf zette een duikvlucht in. Het aandeel verloor in drie dagen 22 procent van haar waarde. Inmiddels lijkt iedereen weer van de schrik bekomen. Cerner steeg donderdag weer, met zes procent. De directeur wijt zijn wat ruwe managementstijl aan zijn jeugd op een boerderij in Oklahoma. 'Je kan de jongen wel van de boerderij afhalen, maar de boerderij gaat nooit helemaal uit de jongen", zo zei Patterson tegen de New York Times. Saillant detail: op de site van Cerner is de directeur prominent aanwezig met de rubriek 'Patterson on…'. En dit keer gaat het over, jawel, leiderschap.