Gisteren ging Brixter.nl live, de nieuwe poging van Telegraaf Media om Funda naar de kroon te steken. Maar dat niet alleen, want Brixter kiest voor een andere, 'duurzamere' doelgroep: de huizenbezitters.

Huub Van Mierlo, business unit manager van Brixter: "Het nu vooral een overspannen markt rond het koopmoment. Onze visie is dat het veel meer om de huiseigenaar moet draaien. Die kun je ook voor langere tijd binden. We willen die helpen bij beslissingen over verbouwing, onderhoud, energie, verhuur én verkoop."

Statistische prijsberekening

Daartoe brengt Brixter niet alleen de te koop staande woningen in beeld, maar álle ruim 3,5 miljoen koopwoningen in Nederland. Brixter genereert een prijsindicatie van elk koophuis in Nederland door een statistische berekening op basis van historische en actuele ontwikkelingen en data van panden per regio, buurt en straat.

De noodzakelijke berekeningen hiervoor worden aangeleverd door het Nederlands Bureau Waardebepaling Onroerende Zaken (NBWO), die weer haar gegevens betrekt van Kadaster en DataLand, zo vertelt Van Mierlo aan Webwereld.

De hieruit resulterende 'Woningwaarde Indicatie' is naar eigen zeggen behoorlijk accuraat, al gaat het vooral bij afwijkende woningen nog wel eens mis. Maar dat geeft niet, want de eigenaar kan zelf de prijs corrigeren door het invoeren van de juiste woning- en verbouwingsdetails. Dat resulteert in een tweede prijskaartje, de 'Mijn Indicatie'.

Burenjaloezie

Brixter probeert op deze manier behendig om huiseigenaren hun woning zelf te laten 'presenteren'. De komende tijd (de site is nu nog in bèta) zullen daartoe functionaliteiten worden toegevoegd, zodat bezitters zelf omschrijvingen en foto's kunnen plaatsen.

Een belangrijke trigger hierbij is de oer-Hollandse burenjaloezie. Door zelf gegevens toe te voegen kun je je onderscheiden van de buurman. Huub van Mierlo: "Ik heb bijvoorbeeld net een schuur van 15.000 euro gebouwd, die heeft m'n buurman niet. Dat kan ik dan laten zien."

Reacties van de community moeten bovendien overdreven gepoch corrigeren. Want uiteindelijk weet de buurman ook prima in welke staat van onderhoud een woning verkeert. "En uiteindelijk wil iedereen er toch opstaan met een exacte en realistische indicatie?"

Brixter is geënt op het Amerikaanse Zillow.com, dat ruim 80 miljoen koopwoningen van een prijskaartje heeft voorzien. "Zillow is in Amerika een toonaangevende web 2.0 real estate site. Daar hebben we veel inspiratie van opgedaan", aldus Van Mierlo.

Huiseigenaren kunnen hun huis in principe niet uit de databank van Brixter verwijderen. De site is immers gebaseerd op openbaar beschikbare gegevens. Dat zou bovendien afbreuk doen aan het zelfgestelde doel van Brixter: het transparant maken van de markt.

Woonkrant prompt vervangen

Telegraaf Media zet vanaf nu online alles op Brixter. Woonkrant.nl is dan ook prompt uit de lucht gehaald en linkt nu door naar Brixter, "een vervangend en verbeterd product".

Dat het 'Brixter-model' wellicht zal worden overgenomen door andere huizensites, vindt Van Mierlo eerder een compliment dan een probleem. "Dat hoop ik, dat zou ik leuk vinden, dat zou betekenen dat wij een nieuwe trend hebben weten te zetten."