Vanaf volgende maand gaan beide huizensites verder onder de vlag Jaap.nl. Volgens Hans Voorn, directeur van Jaap, is de online huizenmarkt flink in beweging. Eerder deze maand verkocht de Rabobank al diens alternatief Moviq aan durfinvesteerders. Ook Zuka redt het volgens Voorn niet omdat ondanks een tv-campagne de bezoekcijfers tegen zouden vallen.

"Nu de huizenmarkt eigenlijk op zijn gat ligt maar er juist heel erg veel huizenzoekers zijn, denken we dat het nu de tijd is om als heel duidelijke nummer twee tussen de oren te komen", aldus Voorn.

Volgens hem is dit het moment om de concurrentie aan te gaan met de nummer één: Funda. Daarom fuseren Brixter (dat in handen is van Telegraaf Media Nederland) en Jaap (in handen van DSB). De twee "kiezen voor de aanval". Voorn denkt door de fusie in ieder geval de tweede plaats op de Nederlandse online huizenmarkt te bezetten en zo, samen met Funda, de concurrentie overbodig te maken. "Dan heb je Jaap en Funda en verder niks meer."

Verschillende doelgroepen

Het verschil tussen Jaap en Funda moet nu gaan zitten in de doelgroep. Beide sites richten zich primair op huizenzoekers, maar Brixter richt zich vooral op huizenbezitters. Jaap gaat nu de functies van Brixter toevoegen aan het portfolio.

Volgens Voorn is de markt van huizenbezitters in Nederland nog vrijwel onaangeroerd, terwijl die markt in Amerika succesvol is. "Je moet denken aan een huiseigenaar die wil weten of zijn buren een bouwvergunningaanvraag willen doen. Daar kan je een abonnement op nemen." Ook kunnen eigenaren een WOZ-checker gebruiken en een abonnement nemen op een hypotheekalert.

Voorn benadrukt desgevraagd dat hij niet tegen Funda is maar dat hij denkt dat er plaats is voor twee merken in de markt. Toch dweept hij aan de andere kant met de term 'titanenstrijd'. "Je zou het kunnen omschrijven als "DSB en Telegraaf vechten met Jaap tegen NVM en Wegener en dus Funda." Het voornaamste doel van de gefuseerde sites is echter ervoor zorgen dat in de 'merkbeleving' van de consument er niets bestaat naast Jaap en Funda. Daarom wordt via de Telegraaf een uitgebreide reclamecampagne gestart.

Mededingingsautoriteit

Of de fusie doorgaat is nog niet zeker. De NMa moet nog oordelen of het samengaan van de bedrijven legaal is pas daarna wordt alles in gang gezet. Na het fiat van de NMa gaat de fusie nog ongeveer drie maanden kosten.

Funda wil geen standpunt innemen ten opzichte van de concurrentie. "Wij willen ze veel succes wensen", aldus een woordvoerster. Verder wacht Funda af wat Jaap kan waarmaken van de plannen.