Hoe krijg je je app zo hoog mogelijk in de rankings van de App Store? Een haast existentiële vraag, aangezien het hier wel gaat om de commerciële levensvatbaarheid van je product. En de concurrentie is moordend. Het leven van een app-aanbieder gaat niet over rozen, dat is bekend.

De Chinezen zien daar een eigen verdienmodel in, zo gaat het verhaal op sociale media in China. Er zijn foto's (zie hieronder) opgedoken van vrouwen achter een groot paneel met daarop tientallen iPhones, die stuk voor stuk worden gebruikt om apps te downloaden en ze vervolgens weer te verwijderen. Onder meer Cult of Mac schrijft erover.

Er hangt een flink prijskaartje aan

Door die manipulatie moet de populariteit van de desbetreffende app kunstmatig worden verhoogd. Daar moet natuurlijk wel voor worden betaald. Een prijslijst is eveneens opgedoken.

Om in de top 10 te komen van de App Store in de categorie gratis apps moet je als app-aanbieder 11.200 dollar betalen aan zo'n Chinese downloadfarm. Om daar te blijven kost het je 65.000 dollar per week. Volgens Cult of Mac levert een zoektocht op een Chinese e-commercesite diverse aanbieders van dergelijke manipulatiediensten op.

.