In een MMOG gebeuren soms zaken die de ontwikkelaar niet helemaal bedoeld en voorzien heeft. Zo ook in World of Warcraft, waar sinds afgelopen woensdag een heuse ziekte heerst. Met dodelijke gevolgen.

Afgelopen woensdag werd WoW opgewaardeerd tot versie 1.7. Met die update werd ook een nieuwe instance aan het spel toegevoegd, Zul'Gurub, een instance bedoeld voor groepen van 20 toplevel (level 60) spelers. In de Zul'Gurub huist Hakkar, de God of War en die heeft duivelse krachten. Om de groep van 20 spelers te weerstaan is hij bijvoorbeeld toegerust met Corrupted Blood, een spreuk die hij op z'n aanvallers kan loslaten. De spreuk is als een ziekte, hij springt over van speler naar speler. Bij elke getroffen speler doet de spreuk 260 tot 340 damage. Da's een flinke hap uit de gezondheid, zeker omdat de schade zich elke 2 seconden herhaalt.

Toch is dat nog steeds niet het probleem. Toplevel spelers kunnen die schade wel aan. Het probleem is dat spelers, met infectie, de instance verlaten en naar de steden in het spel trekken. Zolang ze besmet zijn met de spreuk, zullen ze echter andere spelers blijven besmetten. Voor een toplevel speler is de besmetting wel te doorstaan, maar voor spelers onder level 50 is de spreuk/ziekte dodelijk.

Op sommige servers is de situatie zo ernstig dat in de grote steden gesproken kan worden van een epidemie. Je kunt er de grote steden bijna niet binnen komen zonder besmet te raken. Voor spelers onder level 50 is dat een groot probleem, want die grote steden spelen een zeer belangrijke rol in het spel.

Blizzard is zich inmiddels bewust van het probleem en probeert spelers in Zul'Gurub daar te houden tot de besmetting is uitgewerkt. Spelers laten zich echter niet zo makkelijk vangen en weten dus steeds te ontsnappen, met besmetting tot gevolg.

De besmetting van spelers buiten Zul'Gurub was ongetwijfeld niet de bedoeling van Blizzard. Ondertussen is de ziekte vooral een interessant sociaal verschijnsel, met de nodige parallellen met het echte leven.