De nieuwste spelcomputer van Microsoft ligt al vanaf 22 november in de Amerikaanse winkels. In Europa is het apparaat sinds 2 december verkrijgbaar. Met ingang van dit weekeinde kunnen de Japanners ook het apparaat kopen.

Hoewel Japan als laatste aan de beurt is, heeft het publiek al lang een voorproefje van de Xbox 360 gehad. In mei zond muziekzender MTV al een half uur lang een gesponsord programma uit over de spelcomputer.

In Japan is zelfs een heel gebouw ingericht voor de Xbox 360. In de zogeheten Xbox 360 Lounge in de trendy wijk Omotesando in Tokyo kunnen mensen binnenwandelen en de spelcomputer uitproberen. Het Xbox 360 Lounge-gebouw ging al op 2 november open, nog voordat het toestel in de Verenigde Staten verkrijgbaar was.

Dat het publiek in Japan heel anders is dan in de VS en Europa, heeft Microsoft inmiddels ook geleerd. De kritiek in Japan is dat er te veel 'first person shooter'-games voor de Xbox zijn. Deze spellen zijn in de VS en Europa wel heel populair, maar in Japan veel minder. In het Aziatische land doen spellen als 'N3 Ninety nine nights' en 'Every party' het veel beter.

Hoewel de gameconsole pas enkele weken op de markt is, is er al veel om te doen geweest. Een aantal consumenten is boos op Microsoft omdat ze problemen hebben met hun apparaat. Ze beweren dat Microsoft eind november bewust een technisch onvolwaardig product op de markt heeft gezet, om nog te kunnen profiteren van de kooplust voor de feestdagen. In de Verenigde Staten is daarom al een rechtszaak tegen Microsoft aangekondigd.