Afgelopen week ging Xbox Live, de online dienst van Microsoft, in de Verenigde Staten van start. Hoewel er geen grote moeilijkheden zijn geweest bij het gros van de gamers, zijn er wel diverse problemen aan het licht gekomen, meldt CNet. Gamers die een breedbandverbinding bij America Online (AOL) hebben, kunnen namelijk geen gebruik maken van Xbox Live. Een probleem waar Sony eerder ook al mee te maken kreeg. Microsoft laat weten in onderhandeling te zijn met AOL om toegang te krijgen tot het netwerk. Bovendien krijgt een aantal Xbox-gebruikers een zogenaamde 'dirty disc'-foutmelding. Hierbij bevriest een spel wanneer de gebruiker het spel afsluit. Dit schijnt vooral te gebeuren bij de wat oudere Xbox-consoles. Volgens Brain McDonald, een voormalige Xbox Live-tester, heeft dit probleem zich tijdens de b├Ętatest niet voorgedaan. De oorzaak van de foutmelding is nog onduidelijk, maar vermoed wordt dat het aan de dvd-spelers ligt die in de eerste serie Xbox-consoles zijn ingebouwd.

Modchip

Ook kunnen mensen met een omgebouwde Xbox geen gebruik maken van Xbox Live. Elke keer dat de Xbox zich aanmeldt bij de dienst, wordt nagekeken of de spelcomputer een modchip of illegale software bevat. Is deze aanwezig dan wordt het unieke serienummer genoteerd en geblokkeerd. Met deze maatregelen lijkt het erop dat Microsoft succesvol gehackte Xbox-consoles buiten de deur heeft weten te houden. Er gaan echter al berichten dat de hackers de beveiliging alweer omzeild hebben. Microsoft ziet online gamen als een belangrijk wapen in de `consoleoorlog'. Sony heeft tot nu toe enorme problemen gekend om de PS2 in beperkte mate online te krijgen. Op 14 maart 2003 lanceert Microsoft Xbox Live in Europa.