Volgens een rapport van een Amerikaanse analist kan het verlies voor de soft- en hardwarereus in eerste instantie oplopen tot 2 miljard dollar. Het 56 pagina's tellende rapport is van de hand van Henry Blodget, die verbonden is aan financieel dienstverlener Merrill Lynch. Volgens Blodget duurt het tot het fiscale jaar 2005 voordat de Xbox rendabel wordt. De belangrijkste oorzaak is de relatief lage verkoopprijs van de spelcomputer, maar ook moet Microsoft zien af te rekenen met gevestigde consolenamen als Nintendo en Sony. Dat zal gezien het te verwachten aanbod van games nog niet meevallen. Op het moment dat de Xbox op de markt komt wordt het apparaat vergezeld door twintig spellen, en dat steekt schril af tegen de 250 titels die Sony tegen die tijd beschikbaar hoopt te hebben voor haar PlayStation 2. Op basis van de gebruikte componenten en de geschatte verkoopprijs van de Xbox berekent Blodget dat Microsoft straks 125 dollar per verkochte spelcomputer moet bijleggen. Het is trouwens niet ongebruikelijk dat fabrikanten van consoles een verlies op de hardware op de koop toe nemen. Bedrijven als Nintendo en Sony compenseren dat door de interne ontwikkeling van software voor hun spelcomputers, maar deze marktstrategie heeft hoe dan ook een felle en soms slopende concurrentiestrijd tot gevolg. Het leidde bijvoorbeeld tot het einde van Sega als consolebouwer, nadat de Japanse onderneming de afgelopen vier jaar vele yens op haar Dreamcast had toegelegd. MSNBC meldt overigens dat Microsoft de Xbox voorziet van een speciaal stukje hardware, waardoor de console is te beveiligen tegen het spelen van gewelddadige of seksueel expliciete games. Meer details volgen tijdens de aankomende E3-beurs.

Eerdere relevante berichten:
Japanners over de Xbox: wel goed, maar te groot (09 januari 2001)
Het weekeinde van de Xbox (08 januari 2001)