Alice (7,6) en Tele2 (7,5) eindigden op plek 2 en 3 in de decemberrapportage van de Consumentenbond. De ProviderMonitor komt tot stand op basis van meningen en ervaringen van consumenten over telefonie en internetproviders.

Telfort komt als slechtste uit de bus. Bijna de helft van de klanten ervaarde in de onderzoeksperiode (september en oktober 2009) minimaal één storing. Telfort had eind september een dag lang een storing op het mobiele datanetwerk. Ook was er een meer dan 10 dagen durend probleem met het facturatiesysteem, waardoor klanten niet bij hun gebruikersaccount konden.

Tele2

Vrijwel het gehele jaar stond XS4ALL op de eerste plek in de monitor. Alleen begin dit jaar stonden Tele2 in KPN één maand hoger in de lijst.

XS4ALL scoort het hoogst op de volgende gebieden: algemene tevredenheid, kwaliteit internet, percentage storingsvrij en omgang met storingen. De provider is "erg blij" met de koppositie, zo laat het bedrijf weten.

Kabelaars sneller

Maar waar DSL-providers scoren bij de Consumentenbond, daar scoren kabelaars op met snelle verbindingen. Door Eurodocsis 3.0 halen Ziggo en UPC momenteel veel hogere topsnelheden. Klanten hebben dit ook in de gaten, want in het derde kwartaal verloor DSL voor het eerst klanten. Kabel en glasvezel winnen juist klanten.