DSL-technologie loopt steeds verder achter op glasvezel maar ook op kabelverbindingen. Kabelleveranciers stunten al geruime tijd met ‘fiber power’ en ‘fiber speed’, maar gebruiken daarvoor geen echt glasvezel. Toch lopen zij flink voor qua snelheid op de aanbieders van DSL. Dat betreft zowel het reguliere ADSL als de zakelijke variant SDSL die gelijke upload- als downloadsnelheden biedt.

Maximaal 15 lijnen

Internetprovider Xs4all, die DSL biedt, komt nu met een oplossing om de kloof wat te dichten. Het koppelt verbindingen om daarmee de klant één snellere verbinding te bieden. Dit zogenoemde stapelen kan tot maximaal 15 lijnen op een speciale router. Voor ADSL komt de gecombineerde snelheid uit op 100 Mbps (megabit per seconde), voor SDSL op slechts 30.

“Dit doet misschien denken aan ISDN, maar het is niet hetzelfde”, reageert Xs4all-woordvoerder Niels Huijbregts. Bij die oude digitale inbeltechniek was het ook mogelijk om dubbele lijnen te gebruiken om een hogere snelheid (128 kilobit per seconde) te krijgen. Bij ISDN worden twee kanalen op één fysieke lijn gecombineerd, bij DSL worden verschillende fysieke lijnen gecombineerd.

‘Gaat niet om snelheid’

Huijbregts spreekt tegen dat de nieuwe maximumsnelheid mager afsteekt bij de snelheden die kabelbedrijven al geruime tijd bieden. Enerzijds is 100 Mbps voor zakelijke klanten genoeg, stelt Xs4all op basis van gesprekken met die klanten. Desondanks bieden de kabelaars niet alleen aan consumenten aanmerkelijk hogere snelheden dan de DSL-concurrentie.

Zo biedt UPC zakelijke internetabonnementen met snelheden van 25, 60 en 120 Mbps. Dat betreft de downloadsnelheid, de uploadsnelheid is respectievelijk 2,5, 6 en 10 Mbps. Kabelconcurrent Ziggo claimt snelheden van 10 Mbps tot wel 1 Gbps (Gigabit per seconde). Laatstgenoemde topsnelheid geldt voor speciale IP Transit-verbindingen, die bedoeld zijn voor internetbedrijven. ‘Gewone’ bedrijven kunnen kiezen uit verbindingen van 30, 40 en 60 Mbps als downloadsnelheid. De uploadsnelheid is dan respectievelijk 4, 8 en 10 Mbps.

Volgens Xs4all is snelheid niet het voornaamste criterium: “Het gaat om de eisen van de zakelijke gebruiker; die wil betrouwbaarheid en service.” Volgens de woordvoerder uit zich dat in het beheer van de gestapelde DSL-dienst. Daarbij controleert de provider ook of de verbinding wel werkt, en biedt het de garantie dat er binnen 4 uur een monteur bij de klant is als de lijn offline mocht gaan. “Maar de meeste problemen zijn offsite op te lossen, hoor.”

Routerbeperking

Hij legt uit dat de maximale snelheid van 100 Mbps een limiet is van de gebruikte router. Theoretisch zou de snelste ADSL-verbinding 15 keer gestapeld kunnen worden, maar in de praktijk is dat dus niet haalbaar. De afstand tot de wijkcentrale speelt net als bij gewone DSL-verbindingen wel een rol, maar vormt geen nieuwe beperking.

Als een klant bijvoorbeeld maximaal maar 1,5 Mbps haalt, kunnen er wel gewoon 15 van die lijnen worden gecombineerd. Van de snelste lijn van 20 Mbps hoeven er dan maar 5 te worden gestapeld om tot het routerplafond te komen.

Een nieuwer routermodel dat een hogere doorvoersnelheid over de diverse gestapelde lijnen kan halen, zit niet in het verschiet. Volgens Huijbregts is dat ook niet echt nodig, verwijzend naar de gesprekken met zakelijke klanten over hun behoeften.