Bij een reorganisatie van internetprovider XS4ALL gaan 60 arbeidsplaatsen (fte) verloren. Het bedrijf verkeert in moeilijke omstandigheden en zegt met "een herinrichting" terug te willen naar een “plattere, meer wendbare organisatie.” De oorzaak daarvan is een zwaar tegenvallende internet- en televisiemarkt.

Het personeel op het hoofdkantoor in Amsterdam is vanmorgen rond 09.30 uur ingelicht over de aankomende ontslagen. Ook de ondernemingsraad en vakbonden zijn inmiddels op de hoogte. "Dit voorgenomen besluit ligt nu bij de OR, die daar zorgvuldig naar gaat kijken. Wij hopen dat er zo snel mogelijk duidelijkheid is voor iedereen", zegt KPN-woordvoerster Patrice Hijsterborg in een reactie aan Webwereld.

Gedwongen ontslagen

De reorganisatie zal zoveel mogelijk geleidelijk verlopen, zegt moederbedrijf KPN. Dat betekent dat tijdelijke contracten niet worden verlengd. Toch sluit het bedrijf ook gedwongen ontslagen niet uit. Alle ontslagen vallen op het kantoor in Amsterdam, bevestigt de woordvoerster. Zij wil niet ingaan om welke functies het daarbij gaat.

“Met deze ingreep wil de provider weer optimaal georganiseerd zijn, gericht op groei. Daarbij wordt teruggegrepen op de aspecten waar XS4ALL 20 jaar geleden ook bekend om is geworden: focus op de klant en uitmuntende service, waarbij innovatie en digitale vrijheid hoog in het vaandel staan”, valt te lezen in een eerste persmededeling van de internetprovider.

Update 11.29 uur: Commentaar woordvoering KPN toegevoegd.