Sinds 28 februari kunnen klanten bij XS4ALL de diensten Basic en Fast ADSL kopen. Daarbij verzorgt XS4ALL, een dochter van KPN, het internetgedeelte en is KPN verantwoordelijk voor de aansluiting en lijn naar de klant.

"Sinds de start van de levering van ADSL is een fors aantal aanloopperikelen ontstaan", schrijft XS4ALL op haar website in een bericht onder de kop 'XS4ALL besluit verkoop ADSL te continueren'.

XS4ALL klaagt in het bericht openlijk over haar eigenaar. Zo zou KPN nog helemaal niet klaar zijn voor de introductie van snel internet via de telefoonkabel. "De KPN beheerorganisatie is nog niet volledig ingericht voor de levering en beheer van Mxstream", aldus XS4ALL.

Daarnaast zou de 'organisatorische en technische afstemming' tussen de internetaanbieder en KPN gebrekkig zijn. Uit het bericht blijkt verder dat de invoer van ADSL wellicht is onderschat. Onder de 'aanloopperikelen' valt ook de 'complexe uitrol van de technische infrastructuur in telefooncentrales die benodigd is voor Mxstream'.

Volgens XS4ALL is aantal van de aanloopproblemen inmiddels opgelost. Er zijn echter nog steeds 'voortdurend verstoringen' met de bestelling, levering en werking van ADSL, aldus de ISP.

XS4ALL heeft overwogen ADSL uit haar aanbod te schrappen. Het bedrijf wil klanten echter een alternatief voor kabelinternet blijven bieden en aan de frontlinie van technische innovatie blijven. Op haar site geeft XS4ALL nu permanent de actuele stand van de ADSL-dienstverlening door. Binnen enkele maanden moet de kwaliteit van ADSL op niveau zijn.